Niet lekker in uw vel?
Zo verbetert u uw humeur in 1 simpele stap

De een haalt een lekkere reep chocola voor zichzelf, terwijl de ander zich op een spelletje stort om zijn humeur te verbeteren. Ikzelf ga bijvoorbeeld graag met een wollen deken op de bank zitten en een goede Britse detective kijken. Maar nu hebben onderzoekers van de Universiteit van Iowa het omgekeerd: in plaats van zoeken naar manieren om onszelf beter te voelen, opperen zij dat we anderen het beste moeten wensen.

‘Door andere mensen actief het beste gunnen en met vriendelijkheid te bejegenen, worden angstgevoelens verminderd en het gevoel van geluk en sociale verbinding vergroot,’ zegt hoogleraar psychologie Douglas Gentile. ‘Het is een eenvoudige strategie die weinig tijd kost en die je makkelijk in je dagelijkse activiteiten op kunt nemen.’

Onder leiding van professor Gentile werden drie verschillende tactieken om angst te verminderen en het gevoel van welzijn te vergroten. Dat gebeurde door studenten 12 minuten lang door het universiteitsgebouw te laten wandelen en een van de drie tactieken te laten uitvoeren.

  1. Liefdevolle vriendelijkheid – De studenten keken naar iedereen die ze tegen kwamen en zeiden in hun hoofd: ‘Ik wens dat deze persoon gelukkig is.’ De studenten werden aangemoedigd het ook daadwerkelijk te menen.
  2. Onderlinge verbondenheid – De studenten die deze tactiek uitvoerden, keken naar mensen en bedachten hoe ze met hen verbonden waren. Ze dachten aan de verwachtingen en gevoelens die ze misschien met hen deelden.
  3. Sociale vergelijking – Bij de laatste tactiek vergeleken de studenten zichzelf met de mensen die ze tegenkwamen en bedachten hoe zijzelf beter af waren dan degenen die ze tegenkwamen.

Een vierde groep studenten diende als controle groep. Hen werd gevraagd om zich alleen te focussen op wat ze aan de buitenkant van de mensen die ze tegenkwamen konden zien: kleding, make-up en accessoires bijvoorbeeld.

Liefde en vriendelijkheid winnen

De onderzoekers vergeleken de uitkomsten van de drie tactieken met de controle groep en kwamen tot de conclusie dat de eerste groep – liefdevolle vriendelijkheid – met vlag en wimpel won. Deze studenten voelden minder angst, waren blijer, meer verbonden en zorgzaam en voelden meer empathie.  De studenten uit de onderlinge verbondenheid-groep voelden zich ook beter. In tegenstelling tot de groep die zichzelf vergeleek met anderen, deze tactiek leverde hen niets op.

Er werd ook onderzoek gedaan naar de verschillende persoonlijkheden die meededen aan het onderzoek. De onderzoekers verwachtten dat mensen die van nature meer zelfbewust zijn meer voordeel hebben bij de liefdevolle vriendelijkheid-tactiek dan mensen die bijvoorbeeld narcistische trekken vertonen. De resultaten wezen echter iets anders uit. ‘Deze simpele manier is waardevol voor iedereen, ongeacht je persoonlijkheidstype,’ zegt een van de onderzoekers.

Zo kunt u zich beter voelen

Voelt u zich soms neerslachtig of bent u afgunstig op anderen die het beter lijken te hebben dan u? Wens hen dan de volgende keer dat u hen ziet het beste toe,  dat hoeft niet hardop maar kan gewoon in uw hoofd. Doe dit regelmatig op de dag bij iedereen die u ziet. Ook al lopen zij op de straat en kunt u ze helemaal niet. U zult zich langzaam maar zeker beter gaan voelen!

Bron: Science Daily

Begin met typen en druk op enter om te zoeken

Meld u aan voor
 onze nieuwsbrief


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
close-link