Kortademig? Deze oplossingen helpen om in beweging te blijven

Onderwerp: Vitaal, Gezondheid
Laatst geupdate: 23 september 2022
Sharon Kok

Bent u weleens kortademig? Dan kunnen de dagelijks bezigheden zoals het lopen op de trap of het fietsen naar de supermarkt soms best zwaar zijn. Niet fijn.

 

Gelukkig is er wel het een en ander aan te doen. Tipje van de sluier, en mogelijk een open deur, maar het allerbelangrijkste is blijven bewegen. Daarom geef ik u in dit artikel 4 oplossingen om lekker in beweging te blijven. 

 

Wat is kortademigheid?

 

Kortademigheid is het benauwde gevoel moeilijk adem te kunnen halen. De longen moet hard werken om voldoende zuurstof binnen te krijgen, Daardoor voelt iemand die kortademig is zich zeer snel buiten adem en moe. Soms ook bij weinig inspanning. Er zijn diverse oorzaken voor kortademigheid. 

Wat is kortademigheid?

 

Waardoor kortademig?

 

Voordat we doorgaan naar de oplossingen, is het eerst belangrijk om te weten waardoor u kortademig bent. Een mindere conditie dan vroeger is normaal, maar misschien is er wel meer aan de hand.

  • Belemmert het u in uw dagelijks leven?
  • Is de slechtere conditie niet geleidelijk gegaan, maar plotseling opgekomen?
  • Bent u al kortademig bij een lichte inspanning of zelfs in rust?
  • Heeft u pijn op de borst?
  • Kleuren uw vingers en/of lippen blauw?

 

Herkent u een of meerdere van deze symptomen? Dan is het verstandig om langs de dokter te gaan. Maar niet te veel zorgen: kortademig kan dus ook gewoon komen door een mindere conditie, of zelfs een bijwerking zijn van bepaalde medicijnen.

Oplossing kortademigheid

 

Om kortademigheid te verminderen zijn deze vier punten belangrijk:

  1. Stoppen met roken.
  2. Vermijd zo veel mogelijk omgevingsinvloeden – voorkom meeroken en denk bijvoorbeeld aan houtrook van een kachel.
  3. Indien nodig, gewicht verliezen – een lager gewicht vermindert de belasting van het hart en de longen en maakt het makkelijker om te bewegen.
  4. Meer bewegen.

Meer bewegen is het allerbelangrijkste! Door veel te bewegen kunt u uw fysieke conditie een heel stuk verbeteren. Ongeacht uw leeftijd. Maar hoe doet u dat als u bij de inspanning kortademig raakt? Door gebruik te maken van hulpmiddelen.

4 hulpmiddelen die helpen om dagelijks eenvoudig meer te bewegen

 

Als bepaalde inspanningen moeilijk worden door de kortademigheid, is een logisch gevolg dat u ze minder gaat doen. Echter zorgt stilzitten ervoor dat uw kracht en conditie zal afnemen en wordt het misschien nog wel lastiger om bijvoorbeeld te lopen.

 

Door gebruik te maken van een hulpmiddel, komt u weer in beweging en kunt u uw kracht en conditie weer opbouwen. Het bewegen zal u met de hulp zelfs makkelijker afgaan. 

De sta op stoel

Een hulpmiddel maakt u dus absoluut niet luier, ook al beweren sommige mensen dat. Denk bijvoorbeeld aan een sta op stoel. Als u moeite heeft met opstaan en u uzelf met uw armen omhoog duwt, zorgt dat voor een grote belasting op uw armspieren en kost veel onnodige energie. Met een sta op stoel, gaat het een stuk makkelijker, de stoel helpt u erbij! En zeg nou zelf, als op staan makkelijker is, zou u het dan niet vaker doen? 

De stoelfiets

De stoelfiets is een van de makkelijkste manieren om meer te bewegen, ook al zit u lekker in uw favoriete stoel. Het is een mechaniek met trappers eraan die u op de grond voor uw stoel neerzet. Voeten erop en fietsen maar. Geen gevaar om te vallen, geen ander verkeer om op te letten. Gewoon lekker fietsen.

 

Het ideale is bovendien dat u kan kiezen hoeveel weerstand de pedalen hebben. Hoe meer weerstand, hoe zwaarder het fietsen wordt. En andersom. Zo’n stoelfiets kan ook nog op tafel gezet worden om de armen te trainen. O ja, en ze zijn verre van duur. Mooi toch?

De loopfiets volwassenen

Een loopfiets voor volwassenen is een fiets zonder pedalen. U zit erop, houdt het stuur vast en beweegt uzelf voort met uw voeten op de grond. De fiets draagt dus uw gewicht. Daardoor worden uw benen, knieën, enkels en voeten een stuk minder belast. Terwijl u dus toch lekker aan het bewegen bent. Lopen kost zo minder energie en u zult op den duur minder snel kortademig worden. Ook ideaal voor revalidatie.

De trippelstoel

Nog zo’n handig hulpmiddel om zonder al te veel belasting van de benen toch te bewegen in huis: de trippelstoel. Het is eigenlijk een luxe bureaustoel met wieltjes. Maar dan met een mechaniek dat u helpt op te staan, net als een sta op stoel. Bent u heel snel buiten adem in huis? Dan is dit een handig hulpmiddel. Let wel op dat de wieltjes uw vloer niet beschadigen. 

Extra tips: omgaan met kortademigheid

 

Kortademigheid is een gevoel van ’te weinig lucht’. Dit gevoel is natuurlijk onaangenaam en maakt het leven niet altijd even makkelijk. Gelukkig kunt u zelf dingen ondernemen om er minder last van te krijgen (zoals hierboven beschreven), maar wat kunt u het best doen wanneer de kortademigheid toeslaat? We geven hier extra tips.

 

omgaan met kortademigheid

Omgaan met kortademigheid

Focus op de uitademhaling

 

Kortademigheid heeft invloed op hoe we ademen. We denken vaak dat we meer lucht nodig hebben en ademen te diep in. Dat zorgt er voor dat we te snel en te veel gaan ademhalen. Hierdoor wordt het alleen maar erger. Als u kortademig bent is het goed om de focus te houden op te uitademhaling. Het inademen gaat vanzelf.

 

Afleiding en ontspanningsoefeningen

 

Als we kortademig zijn kan dat angst- en paniekgevoelens oproepen. Dat zorgt er vaak voor dat we nog sneller gaan ademhalen en daardoor is de kans groot dat het erger wordt. Een aanval van kortademigheid is tijdelijk en duurt vaak niet langer dan 20 minuten. 

 

Bij gevoelens als paniek en angst kunnen afleiding en ontspanningsoefeningen helpen. Als we kortademigheid zijn vermijden we inspanningen. Dat is een natuurlijke reactie, maar hoe minder we doen hoe zwakker onze spieren worden (dus ook de spieren die we gebruiken bij het ademhalen). Het is daarom belangrijk om te blijven bewegen tijdens de kortademigheid (hiervoor kun je bijvoorbeeld één van de bovengenoemde hulpmiddelen inschakelen).  

 

Daarnaast hebben we nog de volgende tips voor een goede ademhaling en het omgaan met kortademigheid:


Tip 1

  • Adem 2 tellen in door uw neus.
  • Adem in alsof u naar een bloem ruikt. 
  • Tuit daarna uw lippen en adem 4 tellen zachtjes uit. 
  • Adem uit alsof u tegen een vlam van een kaarsje blaast. Let op: het ‘vlammetje’ mag niet uit gaan. 

Tip 2

  • Zoek een rechthoekige vorm, zoals bijvoorbeeld een deur.
  • Volg de rechthoek met uw ogen.  
  • Adem in langs de korte kant 
  • Adem uit langs de lange kant
  • Doe dit tot dat de kortademigheid afneemt

Tip 3

  • Buig voorover. Hierdoor kunt u beter ademhalen
  • Kijk welke houding voor u het beste werkt om minder benauwd te worden

Tip 4

  • Koel uw gezicht met een handventilator of natte doek
  • Dit kan helpen om de kortademigheid af te nemen

Tip 5

  • Kortademigheid zijn kan soms heel eng zijn
  • Het is belangrijk om toch positief te blijven denken
  • Pak een pen en papier en schrijf bijvoorbeeld: “ik hoef niet bang te zijn”, “Ik ben oke”, “ik heb dit vaker gehad” en “Het gaat weer over”.

 

Tot slot

 

Kortademig zijn is lastig. En ten eerste raden wij u aan om de huisarts te bezoeken als u de klachten opeens kreeg of als het u belemmert in uw dagelijks leven. 

 

Ten tweede zijn er gelukkig diverse hulpmiddelen om ondanks de klachten van kortademigheid toch te bewegen. En zelfs langzaam maar zeker conditie op te bouwen! 

 

Wat zijn uw tips? 

Wekelijks de beste tips en adviezen in uw mail?

 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief! U ontvangt dan wekelijks een mail waarin we u tips en advies geven om gezellig en veilig in uw eigen huis te blijven wonen. 

 

Daarnaast ontvangt u nu gratis ons E-book over vergoedingen voor hulpmiddelen. De link hiervoor krijgt u per mail toegestuurd.

 

Kortademig? Deze oplossingen helpen om in beweging te blijven