fbpx

Waarom is meer bewegen voor ouderen zo belangrijk?
Lees deze 11 redenen

Gezond en vitaal / Gezondheid / Valpreventie

We weten allemaal dat bewegen gezond is, maar voor wie ouder wordt, is het nog veel gezonder!

Maar waarom?

In dit blog ga ik u alles vertellen over waarom (meer) bewegen zo ontzettend belangrijk is voor ouderen. Leest u verder?

Waarom is beweging voor ouderen zo belangrijk?

Misschien heeft u er in ons blog over eiwitten al over gelezen: sarcopenie. Sarcopenie ontstaat vanaf uw 30e levensjaar en is een proces waarbij u geleidelijk spiermassa en spierfunctie verliest. Om dit proces een beetje tegen te houden of te verminderen is het belangrijk om regelmatig te bewegen. U kunt dan zelfs 40% van uw kracht terugkrijgen! Let wel op; omdat spiermassa enkel opgebouwd kan worden met behulp van eiwitten, dient u er ook voor te zorgen dat u daar voldoende van binnenkrijgt.

Maar er zijn meer redenen!

  • Bewegen verbetert uw balans, waardoor het risico op vallen verkleint. Het is daarmee de belangrijkste vorm van valpreventie
  • Bewegen is goed voor uw mentale gezondheid: het verbetert uw humeur, geeft u energie en vermindert stress
  • Beweging is goed voor bloedcirculatie, ademhaling, spieren, gewrichten en botten
  • Bewegen is goed voor uw geheugen, concentratievermogen en verwerkingssnelheid van informatie
  • Bewegen stimuleert de stofwisseling en heeft een positief effect op uw gewicht
  • Meer beweging verbetert uw loopsnelheid
  • Bewegen verhoogt uw weerstand, houdt u gezond en helpt u daarom om langer zelfstandig en zelfredzaam te blijven
  • Meer bewegen verkleint het risico op botbreuken en andere lichamelijke beperkingen
  • Beweging verkleint de kans op chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2
  • Er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat beweging dementie en alzheimer kunnen verminderen
meer bewegen ouderen
Meer bewegen houdt niet in dat u meteen lange afstanden moet gaan lopen, gelukkig maar!

Hoeveel moet ik dan bewegen?

Elk jaar wordt er een Nederlandse beweegnorm opgesteld. Voor ouderen is dit 2,5 uur per week matig intensief bewegen (verspreid dit over meerdere dagen) en 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten en balansoefeningen. Matig intensief bewegen is een activiteit waarbij uw hartslag omhooggaat, maar het mogelijk blijft om te praten (van rustig fietsen tot klussen in de tuin).

U hoeft zich niet gelijk aan de beweegnorm te houden, probeer dit eerst rustig op te bouwen om blessures te voorkomen!

Hoe kan ik meer bewegen?

Meer bewegen is dus belangrijk voor ouderen. Maar hoe begint u er mee? Wij schrijven regelmatig blogs over dit onderwerp. Hierin leest u over leuke sporten en handige hulpmiddelen om beweging te krijgen. Hier vindt u een paar oefeningen voor thuis.

Ziet u er tegenop, heeft u geen tijd of wilt u het wat rustiger opbouwen; misschien kunt u dan eerst eens beginnen met een blokje om?

Conclusie

Bewegen heeft zoveel positieve effecten! Zeker in combinatie met het eten van eiwitrijke voeding kunt u ouderdomsverschijnselen (deels) tegengaan of terugdringen. Tijd om in de benen te komen!

Maar nu zijn we benieuwd naar uw mening! Hoe zorgt u ervoor dat u voldoende beweging krijgt?

We lezen uw tips graag op onze Facebookpagina.

Uitslag van het plan

LANGER THUIS IN HUIS PLAN

Bent u benieuwd welke aanpassingen voor uw woning mogelijk zijn? Vul de vragenlijst in en u ontvangt gratis een overzichtelijk plan met mogelijkheden, tips en een schatting van de kosten.

Begin met typen en druk op enter om te zoeken

Meld u aan voor
 onze nieuwsbrief


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
close-link