fbpx

Waarom is meer bewegen voor ouderen zo belangrijk? + Oefeningen om meer te bewegen!

Onderwerp: Activiteiten, Gezondheid, Valpreventie
31 mei 2021
Sacha van Andel

Twee derde van de Nederlanders beweegt te weinig.  Dat kan een negatieve impact op uw gezondheid hebben en kan lijden tot verschillende kwalen. Veel zitten zorgt bijvoorbeeld voor een verhoogde kans op vroegtijdig overlijden. Maar bewegen is daarnaast ook gewoon erg fijn en draagt bij aan een positievere mindset! In dit artikel leggen wij u uit waarom meer bewegen voor ouderen zo belangrijk is. We hebben verschillende professionals geïnterviewd die u gaan meenemen in de wereld van bewegen. O.a. een fysiotherapeut, Alzheimer Nederland en Kenniscentrum Sport en Bewegen geven advies. 

Wanneer beweeg je genoeg?

 

Verschillende onderzoeken tonen aan dat meer bewegen veel positieve effecten heeft voor ouderen. Zo heeft het Mulier instituut onderzoek gedaan naar wat nou precies deze effecten zijn voor ouderen. Zij schrijven dat door veel in beweging te blijven naarmate de leeftijd toeneemt, ouderen zich beter voelen, fitter, gelukkiger en gezonder.  U kunt het menselijk lichaam vergelijken met een fiets. Zet u de fiets in de schuur, dan gaat hij roesten. Maar geeft u hem genoeg aandacht, dan gaat hij lang mee.

 

Maar wanneer beweegt u nou eigenlijk voldoende? De Gezondheidsraad heeft een officiële beweegnorm gepubliceerd in 2017. Er wordt geadviseerd om minimaal 150 minuten per week matig intensief te bewegen.  Dit komt neer op een half uur per dag.

 

 

Kennis centrum Sport en bewegen laat u in deze afbeelding zien wat er wordt bedoeld met matig intensief bewegen. Dit is natuurlijk voor iedereen verschillend. Twijfelt u over of u matig intensief beweegt? Kijk dan of u zich in de volgende dingen herkent.

 

  • U gaat sneller ademen,
  • Uw hartslag gaat sneller,
  • U bent nog niet buiten adem,
  • U kunt nog gewoon praten.

 

Ook wordt er geadviseerd om minimaal twee keer in de week activiteiten te doen die uw spieren en botten versterken. Voorbeelden hier van zijn bijvoorbeeld zwemmen, aerobics en wandelen.

 

Negatieve gevolgen te weinig bewegen

 

Zitten is het nieuwe roken wordt er vaak gezegd. De hoeveelheid die u per dag zit wordt ook wel sedentair gedrag genoemd. Hier wordt gedrag onder verstaan met een laag energie verbruik. Voorbeelden hiervan zijn uw favoriete serie kijken op de bank, computeren of auto rijden. Slapen hoort hier niet bij. Nederlanders zitten gemiddeld 8,9 uur per dag!! Onderzoek van de Vrije Universiteit in Amsterdam wijst uit dat Nederlandse ouderen in de leeftijd 60-98 jaar gemiddeld 10,3 uur per dag zitten, super veel dus! Lang zitten vergroot de kans op vroegtijdig overlijden en een verhoogde kans op ziekte. Daarbij maakt het niet uit of u veel of intensief beweegt. Zitten heeft namelijk een slechte invloed op uw stofwisseling!

 

Al dat gezit is dus niet goed voor uw gezondheid! Probeer dan ook niet langer dan 2 uur achter elkaar te zitten, en iedere 20 minuten even te bewegen.

 

Veel bewegen voor ouderen helpt om negatieve gezondheidseffecten te voorkomen, maar ook om verergering te beperken. Denk aan aandoeningen als hart- en vaataandoeningen, diabetes type 2 en fracturen. Risico’s op het krijgen van aandoeningen zijn tientallen procenten lager in groepen die voldoende bewegen dan bij mensen die weinig bewegen. Bij diabetes en depressie kan het effect van bewegen vergelijkbaar zijn met medicatie.

 

Mensen die bewegen voelen zich fitter concludeert L. Preller van Kenniscentrum bewegen en sporten.

 

 Ietsje meer bewegen is goed voor uw hersenen (en verkleint de kans op dementie!) – Alzheimer Nederland  

 

Dat bewegen ervoor zorgt dat u minder snel dementie krijgt, is niet vreemd. Bewegen is namelijk harstikke gezond voor uw hersenen! Beweging zorgt voor een goede doorbloeding van de hersenen en stimuleert de productie van nieuwe verbindingen. Mocht u nou wat minder lichamelijk actief zijn, is dat niet erg. Stap over op minder belastende activiteiten. Alzheimer Nederland raadt aan om bijvoorbeeld samen te gaan bewegen. Hierdoor wordt bewegen ook nog is harstikke gezellig.

De 15 redenen waarom meer bewegen goed is (voor ouderen)

 

  1. Bewegen is goed voor uw mentale gezondheid: het verbetert uw humeur, geeft u energie en vermindert stress
  2. Beweging is goed voor bloedcirculatie en ademhaling
  3. U wordt sterker door te bewegen
  4. Bewegen is goed voor uw geheugen, concentratievermogen en verwerkingssnelheid van informatie
  5. Bewegen stimuleert de stofwisseling en heeft een positief effect op uw gewicht
  6. Meer beweging verbetert uw loopsnelheid
  7. Bewegen verhoogt uw weerstand
  8. bewegen goed voor uw botten en gewrichten
  9. Bewegen houdt u gezond, en helpt u daarom om langer zelfstandig te blijven.
  10. Meer bewegen verkleint het risico op botbreuken en andere lichamelijke beperkingen.
  11. Beweging verkleint de kans op chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2
  12. Er zijn onderzoeken die aantonen dat beweging dementie en alzheimer kunnen verminderen
  13. Bewegen verkleint de kans op vroegtijdig overlijden
  14. Samen sporten om eenzaamheid te voorkomen
  15. Veel bewegen zorgt voor een vermindering van het zitgedrag

Beweegt u voldoende?

 

Om er achter te komen of u voldoende beweegt kunt u via de volgende link een beweegtest doen. Deze beweegtest is volledig anoniem en geeft u een goed beeld over of u voldoende beweegt.

 

Klik hier voor de test

Meer bewegen voor ouderen oefeningen

 

Wilt u toch wat meer bewegen en graag even uit huis? Er zijn verschillende sporten waar u zich voor kunt aanmelden. Wat dacht u bijvoorbeeld van koersbal, tennis of walking football? Een compleet overzicht van verschillende sporten kunt u vinden op de website van het Ouderenfonds.

 

Toch liever meer bewegen vanuit huis? Gezondheidscentrum Heerde heeft voor u een aantal oefeningen bedacht. Zo kunt vanuit huis wat extra bewegen. Beweegt u met ons mee?

 

Conclusie

 

Bewegen heeft zoveel positieve effecten! Zeker in combinatie met het eten van eiwitrijke voeding kunt u ouderdomsverschijnselen (deels) tegengaan of terugdringen. Tijd om in de benen te komen!

 

Maar nu zijn we benieuwd naar uw mening! Hoe zorgt u ervoor dat u voldoende beweging krijgt? We lezen uw tips graag op onze Facebookpagina.

Wekelijks de beste tips en adviezen in uw mail?

 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief! U ontvangt dan wekelijks een mail waarin we u tips en advies geven om gezellig en veilig in uw eigen huis te blijven wonen.