Is gember en gemberthee echt gezond?

Onderwerp: Gezondheid, Vitaal
5 januari 2021
Sacha van Andel

Gember(thee) – “Last van uw maag? Beginnen met afvallen? Te hoog cholesterol? Dan kunt u het beste een kopje gemberthee maken”. U hoort het steeds vaker: gember is uiterst gezond voor van alles en nog wat. Maar waarom is gember zo gezond? Welke gezondheidsvoordelen heeft het precies? Is het geen broodje aap? Veel te hip onder jongvolwassen randstedelingen?

 

Dat vroegen wij ons nou ook af. Daarom hebben we bij wetenschappelijke instituten uitgezocht of gember nou gezond is of niet. En zo ja, in welke hoeveelheden dan. U leest het hier!

 

Inhoudsopgave

  • Wat is gember? 
  • Gember is gezond, maar waarom?
  • Is gember gevaarlijk?
  • Verse gemberthee maken, zo gedaan!
Dit is een gemberwortel.

Wat is gember en gemberthee?

 

Gember is een specerij met een sterke, specifieke smaak. Het is de wortelstok van de gemberplant die gebruikt wordt en komt oorspronkelijk uit Azië. Het is momenteel één van de meest gegeten specerijen ter wereld.

 

Gember wordt veel gebruikt in de Nederlandse keuken. Zo zit het bijvoorbeeld in taaitaai, of wordt het gesuikerd (stemgember) geserveerd met een stukje kaas op een cocktailprikker. Daarnaast wordt het veel gebruikt als smaakmaker in Aziatische gerechten. En gemberthee van een paar plakjes en heet water is bovendien een populair drankje in de hele wereld. 

 

Gember is gezond

 

Dat gember zo veelzijdig is in het gebruik, is maar goed ook. De kleine gele wortel is namelijk écht hartstikke gezond! Er is veel onderzoek gedaan naar de gezonde werkingen van gember.

 

Wetenschappers zijn er echter nog niet precies uit waarom gember zo goed is voor ons. Ze denken dat het komt door twee organische verbindingen die te vinden zijn in gember: gingerol en shogaol. Deze stofjes zijn verantwoordelijk voor de gele kleur en de scherpe smaak van gember.

 

Wetenschappers zijn het er wél over eens dat gember veel gezondheidsvoordelen met zich meebrengt. Wij gaan ze één voor één langs.

 

Gember is gezond wat het:

  • Helpt tegen misselijkheid
  • Werkt pijnstillend en ontstekingsremmend
  • Versterkt het immuunsysteem
  • Is goed voor de spijsvertering
Botanische illustratie van de gemberplant. We gebruiken de wortel. Door Franz Eugen Köhler, Köhler’s Medizinal-Pflanzen – The Internet Archive List of Koehler Images, Publiek domein

Gember helpt tegen misselijkheid

Inclusief reisziekten

 

Misselijk zijn is heel vervelend. Het is een gevoel wat u zo snel mogelijk weg wilt hebben. Een kopje gemberthee kan hierbij helpen!

 

Gember is namelijk een door de wetenschap bewezen remedie tegen misselijkheid. Zo kan een kleine dosis gember (1 tot 1,5 gram) het gevoel van misselijkheid flink reduceren. Het is vooral effectief bij reisziekte, misselijkheid tijdens chemotherapie, na een operatie, en tijdens zwangerschap.

 

De reden waarom gember zo goed werkt tegen misselijkheid is niet helemaal zeker. Waarschijnlijk komt het omdat gember de maag kalmeert en de bloeddruk stabiliseert. Dit vermindert het misselijke gevoel.

 

Gemberthee is de makkelijkste manier om gember in te nemen, vooral bij misselijkheid. Theedrinken is immers wat fijner als u misselijk bent dan een hele maaltijd eten.

Gember werkt pijnstillend

en ontstekingsremmend

 

Naast misselijkheid helpt gember ook bij pijn en ontstekingen. Dit komt doordat gember de aanmaak van bepaalde stoffen remt die werkzaam zijn bij ontstekingen. Het kan de pijn noch de ontsteking helaas niet direct wegnemen zoals een medicatie, maar zorgt er wel voor dat het lichaam sneller herstelt en de pijn minder lang aanhoudt. Zo kan gember helpen bij hoofdpijn en bijvoorbeeld artrose.

 

Artrose is een aandoening aan de gewrichten en verminderd langzaam het kraakbeen. Het wordt ook wel gewrichtsslijtage genoemd, en kan zeer pijnlijk zijn. In een onderzoek kregen 247 mensen met artrose in hun knie tweemaal per dag een gemberextract, voor 6 weken lang. De controlegroep kreeg een placebo. Hieruit bleek dat de mensen die het gemberextract kregen minder pijn ervaarde en minder pijnstillers namen. Wetenschappers zijn het nog niet helemaal eens of dit effect haalbaar is in het dagelijkse leven. Toch kan het geen kwaad om het te proberen!

Versterkt het immuunsysteem

Het perfecte drankje voor aankomende winter

 

In onderzoeken is aangetoond dat gemberthee het immuunsysteem kan versterken. Daardoor bent u beter beschermt tegen infecties, verkoudheid, en andere ziektes. Gember zit vol antioxidanten. Antioxidanten is een verzamelnaam voor verschillende stoffen, waaronder vitamine E en C. Ze halen schadelijke stoffen weg uit het lichaam en zijn daarom belangrijk. Daarnaast heeft gember een verwarmend effect, zodat u het niet koud hoeft te hebben deze winter. Zo komt u met gemberthee warm en gezond de winter door!

Goed voor de spijsvertering

en bij diabetes type 2

 

Als laatste is gember zeer bevorderlijk voor de spijsvertering. Het heeft een goede en versnellende werking op het maag- en darmstelsel en brengt deze in balans. Heeft u vaak last van een opgeblazen gevoel? Probeer eens een kopje gemberthee!

 

Gember is slim om te gebruiken als u: 

  • wilt afvallen
  • diabetes type 2 heeft

 

Gember en afvallen

Omdat gember de stofwisseling versneld en versoepeld, maakt dat het afvallen net wat makkelijker. Maar dat is nog niet alles! Gember kan namelijk de zoete en zoute trek verminderen. Zo heeft u minder zin om te snoepen tussen de middag.

 

In 2012 is hier een klein onderzoek naar gedaan. De helft van een groep mannen kreeg elke dag een kopje gemberthee. De andere helft kreeg dit niet. Wat bleek? De mannen die gemberthee dronken hadden minder honger gedurende de dag en voelden zich meer voldaan na het drinken van de thee. Wel moet gezegd worden: deze thee was gemaakt met poeder in plaats van verse gember. Het effect zal echter, allicht in verminderde vorm, hetzelfde zijn dan wanneer er verse gember was gebruikt.

 

Gember en diabetes type 2

Gember zou ook een positief effect hebben bij mensen met diabetes type 2. Bij diabetes type 2 heeft het lichaam te weinig insuline. Dit is de vaakst voorkomende vorm van diabetes. Vroeger werd het ook wel ouderdomsdiabetes genoemd.

Onderzoek heeft aangetoond dat gember de bloedsuikerwaarde van mensen met diabetes type 2 kan verlagen. Het verbetert de afgifte en werking van insuline. Een dagelijkse inname van gember (bijvoorbeeld door gemberthee) verbetert daarom de regulatie van suiker in het bloed. Hierdoor vermindert het risico op vervelende bijwerkingen van diabetes.

 

Natuurlijk zijn een gezond gewicht, voldoende bewegen en een gezond voedingspatroon de beste manieren om diabetes tegen te gaan. Maar een dagelijks kopje gemberthee geeft uw lichaam wel een zetje in de goede richting!

Is gember gevaarlijk?

Voor alles geldt: overdaad schaadt

 

Gember is niet gevaarlijk en kan zonder zorgen gegeten en gedronken worden. De veilig aangegeven dosis voor gember is 4 gram per dag. Daar kunt u met gemberthee niet aankomen!

 

Maar zoals altijd: luister naar uw lichaam. Iedereen is anders en sommige mensen kunnen wat gevoeliger zijn voor gember dan anderen. Zo kunnen sommigen een naar gevoel in hun maag krijgen door gember. Het is een sterke smaak en een beetje pittig, wat de maag kan gaan irriteren. Bij een kopje gemberthee komt dit echter bijna nooit voor, omdat de gember alleen in het water trekt en u de gember niet direct eet.

 

Oppassen vóór een operatie
Het wordt afgeraden om vlak voor uw operatie gember te nuttigen. Gember heeft namelijk bloedverdunnende eigenschappen. Daardoor wordt het risico op bloedingen tijdens de operatie iets hoger.

 

Oppassen bij bloedverdunners
Als u bloedverdunners slikt, wordt het afgeraden om veel gember te gebruiken. De bloedverdunnende eigenschap kan de effecten van uw bloedverdunners namelijk versterken. Ons advies is, zoals altijd, overleg met uw arts.

(Verse) gemberthee maken

 

Gemberthee maken is haast net zo makkelijk als een gewoon kopje thee. Een kind kan de was doen!

Er zijn verschillende manieren om gemberthee te maken en iedereen heeft zo zijn eigen manier.

 

Het makkelijkste (vind ik) is om een stukje gember van ongeveer 2 tot 3 centimeter af te snijden. U kunt het stukje gember schillen, maar dit hoeft niet. Ik doe het zelf bijvoorbeeld nooit. Er komt wel meer smaak af als u het schilt. Een jonge gember kunt u schillen met een lepel, u schraapt de schil er zo af. Als de schil wat harder is, werkt deze methode vaak niet meer, en kunt u een mesje gebruiken. Dan snijdt u de gember in dunne plakjes. U gooit de plakjes in uw beker, giet er gekookt water op, en voilà!

 

Vindt u de smaak te sterk? Dan kunt u er wat extra water bij gieten. U kunt gerust een aantal koppen met dezelfde plakjes gember drinken. De smaak zal dan bij elke kop iets afnemen.

 

Als u graag een theepot vult en liever geen plakjes gember in de theepot gooit, kunt u deze manier gebruiken: U pakt een pannetje en doet daar de gewenste hoeveelheid water in. Daar doet u de plakjes gember bij. Dit laat u dan ongeveer 10 minuten koken. Daarna kunt u de stukjes gember eruit zeven en de thee in een thermoskan doen.

 

Er zijn flink wat variaties die u kunt toepassen op dit basisrecept. Probeer bijvoorbeeld eens wat honing in u thee voor een zoete noot. Of citroensap voor wat extra vitaminen. Kaneel, kurkuma, sinaasappelzest of munt is ook een lekkere toevoeging. Experimenteer met wat u lekker vindt!

Tot slot

 

Onze conclusie: gember is supergezond! En door dagelijks een kopje gemberthee te drinken profiteert u van al deze gezondheidsvoordelen. Het kan helpen bij pijn, misselijkheid, hart- en vaatziekten, en is super goed voor het immuunsysteem en de spijsvertering. Natuurlijk kan gember geen medicijnen vervangen. Zie het eerder als gezonde toevoeging aan uw dieet. Twijfelt u of gember mogelijk gevaarlijk kan zijn voor u? Of heeft u andere vragen over gember en uw gezondheid? Raadpleeg dan altijd uw arts.

 

Dit artikel is puur informatief en educatief. Deze tekst zou niet gezien moeten worden als medisch advies. Raadpleeg altijd uw arts bij vragen of bijwerkingen.

Wekelijks de beste tips en adviezen in uw mail?

 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief! U ontvangt dan wekelijks een mail waarin we u tips en advies geven over alles rondom langer thuis wonen. Bijv. advies over het kiezen van een comfortabel seniorenbed.