Balans- en krachtoefeningen die u makkelijk thuis kunt doen

Onderwerp: Gezond en vitaal, Gezondheid
15 februari 2020
Sharon Kok

[post_category]

Bewegen is goed voor lichaam en brein! Met deze oefeningen kunt u thuis aan de slag gaan. Zo kunt u makkelijker aan voldoende beweging per dag komen!

Zet ‘m op!

3 oefeningen thuis

Dit zijn 3 handige oefeningen die u thuis kunt doen. Er zijn er natuurlijk nog veel meer! Let wel op, als u een verhoogd valrisico heeft: zorg ervoor dat er iemand is om u te helpen als u aan de slag gaat. Zeker als u ze voor de eerste keer doet. Ook kan het slim zijn om onder begeleiding te gaan bewegen. Bijvoorbeeld bij uw lokale sportschool.

Beenoefening

  1. Ga naast een stevige stoel staan zodat u de rugleuning vast kunt pakken als ondersteuning.
  2. Zet uw voeten op heupbreedte uit elkaar.
  3. Hef dan uw knie zo hoog mogelijk op. Wissel dit af met links en rechts. Dit voelt als rustig en overdreven stappen op uw plaats.

Hef uw knieën 20 keer op, rust even uit en herhaal deze oefening 2 keer.

U kunt deze oefeningen ook zittend op een stoel doen, met uw handen rustend op uw bovenbeen.

Armoefening

  1. Houd in beide handen een gevuld waterflesje. Zet uw ellebogen tegen uw zij en draai uw handen met uw handpalmen naar boven.
  2. Breng uw handen naar uw schouder en herhaal dit 8 keer.
  3. Strek nu uw armen zijwaarts (en draai uw handen met uw handpalmen naar onderen). Breng deze omhoog, niet hoger dan uw schouders! Herhaal ook deze oefening 8 keer.

Deze oefening kan eventueel ook op een stoel zonder armleuning.

Balansoefening

  1. Ga recht staan met uw voeten op heupbreedte uit elkaar en uw knieën licht gebogen.
  2. Strek uw rechterbeen uit en breng uw gewicht langzaam naar uw linkerbeen.
  3. Ga weer even recht staan met uw knieën licht gebogen en breng het gewicht weer naar het midden.
  4. Strek nu uw linkerbeen uit en breng uw gewicht naar uw rechterbeen.

Schommel zo 10 keer heen en weer en herhaal deze oefening nog 2 keer.

Houd uw armen in uw zij voor extra balans.

Bewegen vanuit uw luie stoel

Niet zo veel zin om bovenstaande oefeningen te gaan doen, of wilt u rustiger beginnen? Wat dacht u van lekker bewegen terwijl u gewoon kunt ontspannen voor de tv, ideaal! Hiervoor kunt u een stoelfiets gebruiken. In onderstaand filmpje kunt u zien hoe dit in zijn werk gaat. Meer weten over de stoelfiets? Lees dan dit blog: De stoelfiets voor ouderen.

Conclusie

Zo, met deze oefeningen kunt u wel weer even vooruit! Probeer dagelijks even de tijd te nemen om een oefening te doen. U zult merken dat het steeds een stukje makkelijker gaat en u er echt fitter van wordt. Dat is niet alleen ontzettend gezond, maar geeft u ook een fijn gevoel! Meer lezen over het waarom van bewegen? Lees dan: 11 redenen waarom meer bewegen voor ouderen zo ontzettend belangrijk is.

Ik ben benieuwd. Doet u weleens oefeningen thuis? Welke kunt u aanraden?

Ik hoor het heel graag op onze Facebookpagina!

[templatera id=”238″]