fbpx

Eiwitten eten: dít is waarom het zo belangrijk is

Gezond en vitaal / Gezondheid

Naarmate we ouder worden, verliezen we een groot deel van onze spiermassa. Daardoor komt het dat senioren slechter ter been raakt en sneller moe worden. Maar er is iets aan te doen! Voldoende beweging én voldoende eiwitten eten helpt u om spiermassa te behouden. In dit blog leest u hoe u voldoende eiwitten kunt eten. Want, wanneer eten we nu eigenlijk voldoende? 

Wat zijn eiwitten?

Eiwitten zijn voedingsstoffen die aminozuren leveren aan het lichaam. Aminozuren zijn belangrijke bouwstenen voor het lichaam. Om spierweefsel op te bouwen, zijn eiwitten noodzakelijk.

Sommige aminozuren worden door het lichaam zelf aangemaakt, andere kunnen enkel uit eten komen.

eiwitten eten omelet
Een omelet met spinazi en walnoten bevat behoorlijk wat eiwitten.

Waarom zijn eiwitten zo belangrijk?

Vanaf ons 30e levensjaar ontstaat sarcopenie. Sarcopenie is een proces waarbij spiermassa en spierfunctie langzaam afnemen. Dit zorgt voor de bekende fysieke problemen; slechter ter been, sneller moe etc. Maar wist u dat u, door goed te eten en regelmatig te bewegen, 40% van uw kracht terug kunt krijgen? Het is dus heel belangrijk om voldoende spierversterkende activiteiten te ondernemen. En omdat spiermassa alleen maar opgebouwd kan worden met behulp van eiwitten, moet u ook zorgen dat u daar voldoende van binnenkrijgt.

De onderstaande animatie geeft schematisch sarcopenie weer.

Andere gezondheidseffecten van eiwitten zijn:

  • Uit een onderzoek blijkt dat een eiwitrijke voeding, in combinatie met veel groente en fruit en weinig verzadigd vet, de bloeddruk iets kan verlagen
  • Wilt u afvallen? Een eetpatroon met veel eiwitten kan helpen om niet te veel calorieën binnen te krijgen, want u wordt er snel vol van. Daarnaast beperkt voldoende eiwitten eten verlies van spierweefsel. Dit is gunstig, want spierweefsel gebruikt meer energie dan vetweefsel. En zo blijft u ook na het afvallen op gewicht!

Hoeveel eiwitten zou u moeten eten?

We begrijpen dat het heel lastig is om te weten of u wel genoeg eiwitten binnenkrijgt. Probeer eens of u een paar dagen een eetdagboek (zie kader) bij kunt houden en kijk dan hoeveel eiwitten u binnenkrijgt. Vaak staat er duidelijk op een etiket hoeveel eiwitten het product bevat per 100 gram. Als u dat meteen in uw eetdagboek erbij schrijft dan hoeft u alles aan het eind van de dag alleen nog op te tellen. We adviseren om enkele dagen een eetdagboek bij te houden, zodat u een goed gemiddelde kunt bepalen.

Volwassenen van 51 jaar en ouder hebben gemiddeld 0,8 gram per kg lichaamsgewicht per dag nodig. Voor vrouwen gaat men uit van een gemiddeld lichaamsgewicht van 65 kg en is dit dus 52 gram eiwitten per dag. Voor mannen wordt rekening gehouden met een gemiddeld lichaamsgewicht van 75 kg en is dit dus 60 gram per dag.

De precieze behoefte hangt natuurlijk af van uw lichaamsgewicht, leeftijd en de omstandigheden. Heeft u bijvoorbeeld (brand)wonden? Dan is extra eiwit nodig om de beschadigde weefsels weer op te bouwen. Maar heeft u nierproblemen? Dan is veel eiwit eten slecht voor u! Bespreek dit bij twijfels met uw dokter.

Een eetdagboek?

Een eetdagboek bijhouden is simpel. U schrijft gewoon op wat u heeft gegeten en gedronken en hoeveel. Zo ziet u meteen wat u eigenlijk allemaal eet op een dag. Het kan best confronterend zijn!
Hieronder ziet u een gedeeltelijk eetdagboek. Zo simpel is het:

  • Ontbijt
    • Een schaaltje magere yoghurt met frambozen, zonnebloempitten, ongepelde amandelen en honing
    • Een kop zwarte koffie
  • Tussendoor
    • Appelflap van bladerdeeg
    • Een kop zwarte koffie
    • Twee koppen groene thee
  • Lunch
    • 4 volkoren boterhammen, twee met kaas, kipfilet en rucola, twee met pindakaas en boter
    • 1 beter karnemelk
    • 1 appel

Wat zijn bronnen van eiwitten?

De bronnen van eiwitten kunnen plantaardig of dierlijk zijn. Zo vindt u eiwitten in kip en eieren, maar ook in boerenkool en volkorenbrood. Dierlijke bronnen bevatten alle 22 verschillende aminozuren die uw lichaam nodig heeft. Plantaardige bronnen missen echter vaak 2 of 3 essentiële aminozuren. Het is voor vegetariërs of veganisten daarom belangrijk om veel verschillende soorten plantaardige eiwitbronnen te eten.

eitwitten eten boerenkool
Boerenkool is een belangrijke leverancier van plantaardige eiwitten.

Hoe kan ik meer eiwitten eten?

Eiwitten eten hoeft niet moeilijk te zijn en u hoeft er zeker niet meer voor te gaan eten. In dit blog leest u precies in welke voedingsmiddelen de meeste eiwitten zitten: Eiwitrijke voeding, een uitgebreid overzicht.

Conclusie

Eiwitten zijn dus essentieel voor uw lichaam! Vooral het voorkomen van verlies van spiermassa en spierfunctie is op deze leeftijd van belang. U weet nu hoeveel eiwitten u zou moeten eten, dus tijd voor de volgende stap; eiwitrijke voeding eten!

Uitslag van het plan

LANGER THUIS IN HUIS PLAN

Bent u benieuwd welke aanpassingen voor uw woning mogelijk zijn? Vul de vragenlijst in en u ontvangt gratis een overzichtelijk plan met mogelijkheden, tips en een schatting van de kosten.

Begin met typen en druk op enter om te zoeken

Meld u aan voor
 onze nieuwsbrief


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
close-link