Brisk walking: wat het is en waarom het goed voor je is!

Brisk walking oftewel wandelen is goed voor iedereen. Maar wanneer merkt u echt het effect ervan? Als u stevig doorstapt. De bekende neuropsycholoog Erik Scherder is ervan overtuigd: wie elke dag een halfuurtje doet aan brisk walking verbetert het geheugen, bevordert de creativiteit en blijft langer zelfstandig. Dus, ook al heeft u een geweldige levensloopbestendige woning; kom in de benen! En het ideale van brisk walking is, u hoeft er niet eens de deur voor uit.

Brisk walking en breincapaciteit

 

Prof. dr. Erik Scherder is de man die de uitspraak “zitten is het nieuwe roken” lanceerde. Dat veel zitten slecht is, weet hij goed en enthousiast te onderbouwen, vooral in zijn mini-colleges van de Universiteit van Nederland en Omroep Max op YouTube. Een college over hardlopen voor ouderen dateert van ruim zeven jaar geleden en is toen nog niet echt opgepakt.

 

 

Hij pleit daarin voor brisk walking, oftewel stevig doorstappen. Een sport die in Engeland en Amerika al jaren fanatiek beoefend wordt en nu ook in ons land steeds meer voet aan de grond krijgt. Waarom is dat nu zo goed? Natuurlijk verklaart een neuropsycholoog zoiets vanuit de hersenen. Want daar gebeurt namelijk heel veel als we genoeg bewegen. Ik ga proberen dat zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.

Brisk walking activeert de frontale lob

 

Achter ons voorhoofd zit de frontale lob. Wanneer dat gedeelte van de hersenen achteruitgaat vermindert onze zelfstandigheid, onze drang tot initiatief nemen en onze motivatie om iets te gaan doen. Die frontale lob regelt namelijk de remming, ook wel de inhibitie genoemd. Dat lijkt tegenstrijdig, want remming is toch juist niet goed? Ja, in dit geval juist wel. Als u met iemand zit te praten of u luistert naar een lezing of u kijkt naar een tv-programma, dan is het ondoenlijk om alles te onthouden wat er gezegd wordt. Laat staan dat u onthoudt wat u allemaal ziet.

 

Ons werkgeheugen, een bepaald gedeelte in de hersenen, is niet onbeperkt. U kunt dus lang niet alles opslaan, zelfs al zou u dat willen. U bent dus constant -onbewust- aan het selecteren. U remt af wat niet belangrijk is. Daardoor raakt het geheugen niet vol en houdt u grip op de zaak.

 

Mensen die dement zijn of hersenletsel aan de frontale lob hebben opgelopen missen (een deel van) die remming. Ze denken daarom dat alles even belangrijk is, ze kunnen niet meer selecteren. Met als gevolg chaos in het hoofd. Ze worden angstig en onrustig. Er komt veel te veel op hen af.

 

In diezelfde frontale lob zit ook ons interne record, zeg maar de interne referentie. Door dit interne record weten we wat we doen, wat we deden en waarom en waar we het deden. We bouwen zo, als het ware, onze eigen geschiedenis op. Wanneer dit niet meer gebeurt, verdwijnt ons geheugen, herkennen we mensen niet meer en weten we niet waar we zijn en waarom we daar zijn.

 

Hiermee is wel duidelijk geworden hoe belangrijk het is om uw frontale lob in goede conditie te houden. En dat kan door voldoende te bewegen!

Brisk walking: wat het is en waarom het goed voor je is!

Dit gebeurt er als “zitters” brisk walking gaan doen

 

Een Amerikaanse collega van prof. Scherder, dr. Cremer, deed onderzoek naar het effect van brisk walking. Hij vroeg een grote groep mensen tussen de 60 en 75 jaar die een zittend leven hadden, elke dag drie kwartier met hem te gaan brisk walken. En dat maar liefst een halfjaar lang.

 

Met als resultaat:

  • Hun conditie ging met sprongen vooruit
  • Hun gewicht ging fors omlaag
  • Hun bloeddruk ging omlaag
  • Hun geheugen werd beter
  • Ze toonden meer initiatief
  • Ze werden creatiever
  • Ze ervoeren minder stress

 

Onderzoekers van de Universiteit van Pittsburgh hebben zelfs gegevens verzameld van bijna 35.000 proefpersonen van 65 jaar of ouder. Ze constateerden dezelfde gezondheidsvoordelen.

 

Als u daarbij voegt dat brisk walking goed is voor hart- en bloedvaten, het risico op suikerziekte vermindert en een perfecte vorm van valpreventie is, dan kunt u toch niet meer blijven zitten? Brisk walking is gezond en leuk!

Wat is brisk walking?

 

Brisk walking is een heel eenvoudige sport. In feite is het gewoon een soort snelwandelen, dus stevig doorstappen met een snelheid die tussen wandelen en hardlopen in zit (6-9 km/h) en waarbij de armen ook actief worden ingezet. Het wordt ook wel powerwalking of fitwalking genoemd. NOC*NSF heeft al deze termen, samen met nordic walking (wandelen met stokken) verzameld onder de noemer “sportief wandelen’.

 

Belangrijk is wel de voet goed “af te wikkelen”. Dat betekent dat u eerst uw hiel neerzet en dan uw voet laat “rollen” tot u bij de tenen bent. Bekijkt u dit filmpje maar eens.

 

 

Brisk Walking traint uw lichaam zonder zware belasting en zonder uw lichaam te forceren. Deze sport kan door iedereen gedaan worden, ongeacht leeftijd en conditie. Bovendien is het minder belastend voor uw gewrichten dan hardlopen. U hebt hierdoor veel minder kans op blessures.

 

Uw uithoudingsvermogen wordt vergroot en de spieren rond heupen, bovenbenen en billen worden steviger. U ademt dieper in, waardoor u meer zuurstof binnenkrijgt en de bloedsomloop en de ademhaling verbeteren.

 

Brisk Walking is een rustige manier van bewegen, waarbij u toch veel vetzuren gebruikt. De energie wordt uit uw (overtollige) vetten gehaald. Zo verbruikt u tussen de 200 en 400 kilocalorieën per half uur. Kortom, de perfecte sport om uw nieuwe gewoonte van te maken.

Beginnen met brisk walking

 

Natuurlijk is het heerlijk om in de buitenlucht te brisk walken, tijdens een blokje om. Maar het kan ook gewoon in uw woonkamer. Het enige dat u hoeft te doen is goede schoenen aandoen en bijvoorbeeld de dame uit het onderstaande filmpje te volgen. Ze spreekt Engels, maar ook wanneer u het niet verstaat zijn de oefeningen eenvoudig te volgen.

 

 

Brisk walking tempo

 

Het handige van zo’n video is dat u meteen kunt zien wat zo’n beetje het tempo voor een goede wandelworkout is. Let er echter op dat dit tempo voor iedereen anders is. De workout in de video is gericht op mensen die een redelijke basisconditie hebben. Vuistregel voor het brisk walking tempo is dit: gaat u er iets zwaarder van ademen? Dan zit u goed. Zie de tabel hieronder.

 

Tempo brisk walking

 

Krijgt u het warmer en wordt uw ademhaling iets hoger?

Dit is het perfecte tempo voor u.

Raakt u buiten adem?

U loopt te snel.

Merkt u er eigenlijk helemaal niets van?

U loopt te langzaam.

 

Echter, willen wij u wel iets op het hart drukken. Neem geen risico en let op de volgende punten:

 

  • Als u bepaalde klachten heeft (gehad) is het verstandig om eerst met uw arts te overleggen, zeker als het uw hart of longen betreft
  • U mag niet kortademig worden tijdens het lopen
  • U mag geen pijn voelen, bijv. aan uw knieën of andere gewrichten

 

We zetten tot slot nog één keer alle voordelen van brisk walking op een rij.

 

  • Brisk walking is op veel manieren goed voor uw gezondheid
  • De frontale lob in de hersenen wordt geactiveerd
  • U loopt in uw eigen tempo, alleen of in een groepje
  • U bent heerlijk buiten
  • U maakt uw hoofd lekker leeg
  • U hebt geen hulpmiddelen nodig, behalve een paar goede loopschoenen
  • Het kost niets

 

Wilt u zonder veel inspanning, maar wel met veel plezier, gezond, fit en lang zelfstandig blijven? Trek uw wandelschoenen aan, ga naar buiten – of doe het binnen – en zet er de pas in!

 

 

Nu te bestellen: De Langer Thuis in Huis Gids!

 

Een papieren gids met alle info over langer thuis wonen (100+ pagina’s)

 

  • Hoe maak ik mijn woning levensloopbestendig?

  • Welke handige hulpmiddelen zijn er?

  • Heb ik recht op vergoedingen?

  • Hoe kan ik woningaanpassingen financieren?

 

Prijs: € 14,95

 

Meer info

Brisk walking: wat het is en waarom het goed voor je is!
>

Cookiemelding


Wij gebruiken cookies om het gebruik van onze website te vergemakkelijken en uw instellingen en voorkeuren te onthouden. Meer informatie over ons gebruik van cookies kunt u vinden in ons privacybeleid. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met het gebruik van cookies op onze website.

Akkoord