fbpx

Zo kiest u gezonde magnetronmaaltijden

Onderwerp: Gezondheid, Keuken, Vitaal
23 maart 2021
Sharon Kok

Magnetronmaaltijden hebben vaak het vooroordeel dat ze ongezond zijn, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. In tegendeel zelfs! 

 

In dit artikel leest u hoe u gezonde magnetronmaaltijden kunt kiezen. Én hoe u ze zelf maakt!

Voordelen magnetronmaaltijd

 

Magnetronmaaltijden hebben heel wat voordelen. Niet gek dat ze nog altijd te koop zijn in de supermarkt.

 

  • Makkelijk
  • Snel klaar te maken
  • Veilig (geen gasfornuis nodig)
  • Gezond!

 

Een magnetronmaaltijd is ideaal. Het is snel en makkelijk klaar te maken: u hoeft het alleen maar even in de magnetron te zetten en hooguit door te roeren. Geen pannen om af te wassen, maar slechts één bakje voor in de plasticbak. Daarnaast is het veilig, want u hoeft niet in de weer met een gasfornuis. Ideaal toch?

 

Er wordt vaak geroepen dat magnetronmaaltijden ongezond zijn. Dat is echter niet waar.

Zijn magnetronmaaltijden gezond?

 

Ja, magnetronmaaltijden zijn over het algemeen gezond. Of het nou zelfgemaakte zijn, of Jumbo magnetronmaaltijden. Uw lichaam merkt ook geen verschil tussen een versbereide maaltijd of een maaltijd uit de magnetron: eiwitten blijven eiwitten en koolhydraten blijven koolhydraten.

 

De microgolven van de magnetron hebben bijvoorbeeld ook geen invloed op de vitamines, deze worden niet afgebroken. Sterker nog: doordat een magnetron de maaltijd sneller verwarmd, gaan er minder vitamines verloren dan wanneer u het op de gebruikelijke manier zou koken. Daar komt ook nog eens bij dat u bij een magnetron veel minder water gebruikt, dus ook daar geen vitamines in verloren kunnen gaan.

 

En dan zijn we er nog niet: doordat de groentes in een magnetronmaaltijd na het oogsten vaak snel en luchtdicht verpakt worden, gaan er óók minder vitamines verloren. Een magnetronmaaltijd zit dus boordevol met vitamines.

 

En Radar beantwoordt de prangende vraag; ‘Moet ik mij zorgen maken om de straling van de magnetron?’. Nee, zeker niet. De microgolven werken alleen in de magnetron op het voedsel en dit wordt door allerlei autoriteiten in de gaten gehouden. Er zijn geen aanwijzingen dat straling uit de magnetron schadelijk is, dus u hoeft zich geen zorgen te maken.

 

In deze video van Radar worden veel vragen over de magnetronmaaltijd beantwoord:

 

Hoe kiest u een gezonde magnetronmaaltijd?

 

Het is dus niet zo dat een magnetronmaaltijd per definitie altijd gezond is. U zult er wel op moeten letten dat u zelf de juiste, gezonde magnetronmaaltijd kiest.

 

En dat is belangrijk, want u moet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen. Wist u bijvoorbeeld dat eiwitten eten zelfs een vorm is van valpreventie?

 

Om te bepalen of uw kant en klaar maaltijd gezond is, heeft het Voedingscentrum een aantal richtlijnen opgesteld:

 

Een gezonde magnetronmaaltijd bevat

400 tot 700 kcal per portie

 

 

Minstens 150 gram groente

 

 

Maximaal 100 gram vlees, vis, ei, tahoe of tempé

Of maximaal 25 gram noten

Of minimaal 60 gram peulvruchten

Aardappelen

Of volkorengraanproducten zoals volkorenpasta, volkoren couscous

Of zilvervliesrijst

Maximaal 15 gram vloeibare margarine, vloeibaar bak- en braad of olie

 

 

Maximaal 2 gram zout

Of maximaal 2 kleine porties van ingrediënten die niet in de Schijf van Vijf staan, zoals saus.

 

 

Op zoek naar een nieuwe magnetron? Volgens Bestenu zijn dit de beste magnetrons van die moment!

Magnetronmaaltijden bestellen

 

Zo aanschuiven achter een dampend bord boerenkool, lasagne of een runderlapje met groente? Met de dienst Tafeltje-dekje kunt u magnetronmaaltijden bestellen bij aanbieders zoals Apetito, Maaltijdservice en de Diepvriesman.

 

Daarnaast kunt u natuurlijk ook uw magnetronmaaltijden bestellen bij supermarkten, zoals de AH, Lidl en de Jumbo.

De lekkerste magnetronmaaltijden (maakt u zelf!)

Die maakt u natuurlijk zelf. U zult het misschien niet verwachten, maar er zijn behoorlijk veel maaltijden die u kunt maken met enkel en alleen een magnetron. Het fijne van een zelfgemaakte magnetronmaaltijd is dat u dan ook zelf de controle heeft over de hoeveelheid zout en vet die u toevoegt.

 

Ik deel een paar heerlijke en makkelijke magnetronrecepten met u:

 

Gestoomde groenten

Gestoomde groenten zitten boordevol met vitaminen. Snijd de groente in hapklare stukken en spoel ze af onder de kraan. Zorg dat de groenten goed vochtig zijn, want de waterdruppels gaan er voor zorgen dat de groentes gaan stomen. Leg ze in een kom, dek deze goed af met een magnetronbestendige deksel en plaats het voor ongeveer één minuut in de magnetron (bij een eenpersoonsportie).  

 

Gepofte aardappel

Persoonlijk ben ik dol op aardappel, dus dit gerecht zal ik binnenkort ook eens uitproberen. Maak de aardappel eerst goed schoon en laat de schil zitten. Prik er gaten in met een vork en kruid eventueel met wat peper, zout, chilipoeder of andere kruiden. Plaats hem zo’n 5 minuten op het hoogste vermogen in de magnetron. Draai om voor nog zo’n 3 tot 6 minuten. Haal hem uit de magnetron en laat hem nog ongeveer 10 minuten nagaren in een schone theedoek of aluminiumfolie. Daarna kunt u hem opensnijden en vullen naar hartenlust. Heerlijk!

 

Maar u kunt nog veel meer lekkers maken met de magnetron, wat dacht u van deze lekkere quiche in een koffiemok?

 

Let op! Wees altijd voorzichtig wanneer u het deksel van uw maaltijd afhaalt. De stoom is ontzettend heet.

Wekelijks de beste tips en adviezen in uw mail?

 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief! U ontvangt dan wekelijks een mail waarin we u tips en advies geven om gezellig en veilig in uw eigen huis te blijven wonen.