Houd uw geheugen scherp door dit te eten

Onderwerp: Vitaal, Geheugen, Wetenschap
Laatst geupdate: 7 november 2022
Carmen van Andel

Was u altijd al gek op champignons en andere eetbare paddenstoelen? Dat is mooi. Een zes jaar durend onderzoek aan de Universiteit van Singapore heeft namelijk aangetoond dat het eten van 300 gram bereidde paddenstoelen per week, de kans op vergeetachtigheid kan verminderen.

Verrassend en hoopvol

 

De resultaten van dit onderzoek werden gepubliceerd in het medische vakblad Journal of Alzheimer’s Disease. “Deze samenhang is verrassend en hoopvol,” laat onderzoeker Lei Feng weten. “Het lijkt erop dat een simpel voedingsmiddel een bijzonder positief effect heeft op de hersenen.”

 

Voorfase dementie

 

De onderzoekers stellen dat het eten van 300 gram bereidde paddenstoelen per week de kans op lichte verstandelijke achteruitgang met 50% kan verminderen. Lichte verstandelijke achteruitgang is de fase tussen normale vergeetachtigheid bij ouderen en dementie. In deze fase zijn ouderen wat vergeetachtiger, hebben last van geheugenverlies, het wordt lastiger om te concentreren en ook het ruimtelijk inzicht en gebruik van taal wordt minder. Overigens is het zo dat deze senioren heel goed in staat zijn om hun dagelijkse leven te leiden zonder hulp.

 

Gratis training: houd uw brein gezond

In deze training van Alzheimer Nederland ontvangt u zes inspirerende en informatieve mails waarmee u op een leuke manier uw brein actief en gezond kunt houden. Vol met leuke feitjes en inspirerende tips! Schrijf u gratis in via deze link.

 

Waarom werkt het?

 

Paddenstoelen bevatten het aminozuur ergothioneïne, dit is een uniek antioxidant en aminozuur dat ontstekingsremmend werkt. Mensen kunnen het zelf niet aanmaken, maar wel uit voedingsmiddelen halen. Eerder onderzoek liet zien dat ouderen met een verslechterd geheugen lagere niveaus ergothioneïne hadden dan ouderen met een goed geheugen. Nu is dus onderzocht dat het vergroten van de hoeveelheid van dit stofje de lichte cognitieve achteruitgang kan verminderen.

 

Gek op champignons?

 

300 gram bereidde paddenstoelen per week eten is best veel (in een bak die u bij de supermarkt koop zit gemiddeld 250 gram en die zijn rauw). Gelukkig kwamen de onderzoekers er ook achter dat het eten van een kleine portie in de week ook al positief kan bijdragen aan het geheugen. Vooral champignons, shii-take en oesterzwammen bevatten hoge concentraties aan ergothioneïne. Kom maar op dus met die paddenstoelenrecepten!

 

Meer weten? Lees meer over het onderzoek in het Journal of Alzheimer’s Disease (Engels).

 

Wekelijks de beste tips en adviezen in uw mail?

 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief! U ontvangt dan wekelijks een mail waarin we u tips en advies geven om gezellig en veilig in uw eigen huis te blijven wonen. 

 

Daarnaast ontvangt u nu gratis ons E-book over vergoedingen voor hulpmiddelen. De link hiervoor krijgt u per mail toegestuurd.

 

Houd uw geheugen scherp door dit te eten