fbpx

Verantwoord eten: zo doet u dat

Onderwerp: Gezondheid, Vitaal
24 november 2021
Mareen

Verantwoord eten, biologisch, milieubewust en recyclen. Het zijn allemaal termen die steeds vaker voorbijkomen. Het klimaat is aan het veranderen en het is belangrijk dat wij mee veranderen en allemaal ons eigen steentje bijdragen. Hoe? Laten we beginnen met verantwoord eten. In dit artikel leest u precies hoe u dat kunt doen.

 

Inhoudsopgave:

  • Verantwoord eten
  • Waarom verantwoord eten?
  • Voedingscentrum en de schijf van vijf
  • Tips voor gezonde en verantwoorde keuzes

Verantwoord eten

 

Verantwoord eten klinkt misschien als een heel breed begrip. En dat is het eigenlijk ook. Dus wat houdt verantwoord eten precies in?

 

Verantwoord eten is duurzaam eten. Duurzaam eten betekent weer dat er rekening wordt gehouden met mens, dier en milieu. Zo wordt er zuinig omgegaan met natuurlijke bronnen als water, energie en land. Ook komen er een stuk minder schadelijke stoffen zoals bestrijdingsmiddelen, antibiotica en CO2 in het milieu terecht. Daarnaast worden de mensen en dieren die bij de productie betrokken zijn zo goed mogelijk behandeld. Door duurzaam te eten belast u het milieu zo min mogelijk.

 

Eet wat u nodig heeft

Uw lichaam heeft energie nodig. Deze energie haalt u onder andere uit de verbranding van voedingsstoffen. Het is dus van belang dat u de juiste voedingsstoffen tot u neemt. Zo heeft uw lichaam bijvoorbeeld koolhydraten, eiwitten en vetten nodig.

 

Verantwoord eten is juist datgene eten wat u nodig heeft, in de juiste hoeveelheid, goed verdeeld over de dag. Dit houdt in dat u niet te veel, eventueel ongezonde, voeding nuttigt, wat weer goed is voor uw gezondheid, het milieu, en uw eigen portemonnee.

 

En wat is biologisch eten?

Is biologisch eten hetzelfde als verantwoord eten? Niet precies! Biologisch houdt in dat de producten worden verbouwd zonder gebruik te maken van kunstmest, chemische bestrijdingsmiddelen en genetisch gemodificeerde organismen. Ook worden er geen chemische kleur, geur- en smaakstoffen en andere hulpmiddelen aan biologische producten toegevoegd. Alleen onmisbare E-nummers van natuurlijke oorsprong zijn toegestaan.

 

Als u biologisch eet, weet u dat alles wat u binnenkrijgt natuurlijk is. En, in de meeste gevallen, verantwoord. Biologisch eten is dus een goede manier om verantwoord te eten.

 

Voedselafdruk

De voedselafdruk geeft de impact van uw voedselconsumptie op het milieu aan. Houdt u totaal geen rekening met het milieu? Dan is uw voedselafdruk dus groter dan wanneer u wel rekening met het milieu probeert te houden.

 

Bent u benieuwd hoe groot uw voedselafdruk is? Doe de test van Het Voedingscentrum.

Pasta met kip en tomaat

Waarom zou u verantwoord of duurzaam eten?

Zoals gezegd is verantwoord eten goed voor een tal van dingen. Hier leg ik het uit in meer detail. 

 

Gezondheid

Verantwoord eten is goed voor de gezondheid. Als u elke dag eet wat u nodig heeft en niet meer of minder, zult u dat wellicht merken in uw gewicht. Gevarieerd en gezond eten en zorgt weer voor voldoende energie, een stralende huid, en een goede weerstand.

 

Minder vlees eten hoort ook bij verantwoord eten en heeft gezonde effecten op het milieu en op uzelf. Een mens heeft ongeveer 100 tot 125 gram vlees(waren), gevogelte, vis, óf eieren nodig. Elke dag een stuk vlees is dus niet nodig. Het eten van minder vlees heeft invloed op veel verschillende factoren. Zo is het goed voor uw eigen gezondheid. Door minder (rood) vlees te eten verkleint u onder andere de kans op diabetes en hart- en vaatziekten. Probeer daarom eens een kleiner stukje vlees te eten.

 

Milieu

Vlees is ook vervuilend voor het milieu. Vlees is namelijk verantwoordelijk voor 40% van de broeikasgassen die vrijkomen bij de productie van het voedsel van de gemiddelde Nederlander. Bij het houden van vee komen veel gassen vrij die zorgen voor een groeiend broeikaseffect. Dit broeikaseffect zorgt weer voor de klimaatverandering. Als we met z’n allen minder vlees zouden eten, zou dit veel beter zijn voor het milieu!

 

Financieel

Er is gelukkig ook nog een financieel voordeel te halen. Verantwoord eten houdt namelijk in dat u niet te veel eet en ook geen eten weg hoeft te gooien. Als u hier goed op zou letten, en alleen koopt wat u écht nodig heeft, zal u dit terugzien in uw portemonnee. Naast dat u aan het eind van de maand wat meer over houdt, geeft het u ook nog eens een fijn gevoel dat u gezond leeft en dat u weinig tot geen eten hoeft weg te gooien.

Voedingscentrum

 

Het Voedingscentrum is een door de Nederlandse overheid gesubsidieerde instelling die voorlichting geeft over voedsel en voeding. Op de website van Het Voedingscentrum vindt u alle informatie die u nodig heeft over gezond, duurzaam en veilig eten. Zo vindt u er heerlijke recepten, de BMI-meter en artikelen over bijvoorbeeld veganisme.

 

Schijf van vijf

De schijf van vijf is een schijf die, zoals de naam al doet vermoeden, bestaat uit vijf schijven, namelijk:

 

  • Groente en fruit
  • Smeer- en bereidingsvetten
  • Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel
  • Brood, graanproducten en aardappelen
  • Dranken

 

Waarom de schijf van vijf?

De schijf van vijf biedt de juiste combinatie van producten die ervoor zorgen dat u genoeg energie kunt halen uit de voedingsstoffen die u binnenkrijgt. De producten die in de schijf van vijf staan zijn, volgens de laatste wetenschappelijke inzichten, goed voor uw gezondheid. Als u naar uw leeftijd en geslacht de juiste hoeveelheid uit elke schijf eet, verkleint dit de kans op kanker en hart- en vaatziekten. Het is dus van belang dat u gezond eet.

 

Heeft u een keer geen inspiratie om een maaltijd in elkaar te flansen? Lees dan ons artikel over Marley Spoon.

Tips voor gezonde keuzes

 

Natuurlijk is het lekker om soms een frietje of een pizza te eten. Het is ook niet erg als u dit af en toe doet. Wel is het verstandig om dit met mate te doen. Heeft u moeite met gezonde keuzes maken? Ik heb een paar tips voor u op een rijtje gezet:

 

  • Vervang frisdrank zoals cola om voor een glas water. In frisdrank zit veel suiker en veel calorieën. Te veel frisdrank verhoogd dus het risico op overgewicht en diabetes type 2.

 

  • Drink uw koffie of thee een keer zonder suiker. Suiker is onder andere slecht voor uw tanden. Het vergroot de kans op gaatjes en tanderosie. Drinkt u veel koffie of thee op een dag? Probeer dit dan zonder suiker.

 

  • Neem in plaats van een koekje tussendoor een stukje fruit. Af en toe een koekje bij de koffie is hartstikke lekker, maar probeer dit eens te vervangen door een stukje fruit. In fruit zitten voedingsstoffen die de kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten en diabetes type 2 verminderen. De ene dag een koekje tussen de middag, de andere dag een stukje fruit. 

 

  • Ruil de witte pasta, rijst en wit brood in voor volkoren producten. Volkoren producten bevatten meer vezels en zorgen langer voor een vol gevoel zodat u minder snackt tussendoor.

 

Gevarieerd eten

Naast alle tips over het maken van gezonde keuzes, is het allerbelangrijkste dat u gevarieerd blijft eten. Door gevarieerd te eten, en de producten uit de schijf van vijf goed met elkaar af te wisselen, krijgt u de juiste voedingsstoffen binnen. Een goede maaltijd bevat eiwitten, gezonde vetten en koolhydraten. Uw lichaam haalt uit deze voedingsstoffen energie en bouwstoffen. Eet u niet gevarieerd en vaak ongezond? Dan is de kans groot dat uw energielevel laag ligt.

 

Ah duurzame producten

Doet u uw boodschappen altijd bij de Albert Heijn? Mooi! Albert Heijn heeft namelijk een duurzaamheidsstrategie. Dit houdt in dat zij de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties in 2030 willen halen. Albert Heijn wil onder andere haar klanten helpen gezonder en gevarieerder te eten. Wilt u meer weten over de duurzaamheidsstrategie van Albert Heijn? Lees er hier meer over.

 

Naast dat de Albert Heijn duurzame producten verkoopt zijn er ook veel producten met duurzaam materiaal verpakt.

 

Eten bij u uit de buurt

Een andere manier om verantwoord en duurzaam te eten, is door eten bij u uit de omgeving te halen. Door eten bij u uit de buurt te kopen, wordt de voedselketen korter en zijn er geen verpakkingsmaterialen nodig. Dit alles is beter voor het milieu. Ook online kunt u rechtstreeks een bestelling plaatsen bij de boer of een boer bij u in de buurt. Dat kan o.a. via de volgende websites:

 

 

Natuurlijk kunt u zelf langsgaan bij de plaatselijke boer. Sommige mensen met een moestuin zetten ook een klein kraampje langs de weg. Dit is vaak goedkoper dan bij de supermarkt. Zo bent u niet alleen duurzaam bezig, u helpt de plaatselijke onderneming er ook nog eens mee!

 

Grutto

Bij Grutto kunt u duurzaam vlees bestellen. Het dier wordt pas geslacht als het verkocht is. Zo worden er geen dieren onnodig geslacht en wordt al het vlees gebruikt. Bij Grutto bestelt u uw vlees direct bij de boer. Hierdoor wordt de keten korter en is de kans op verspilling kleiner.

Conclusie

 

Verantwoord en duurzaam eten hoeft niet per se ingewikkeld te zijn. Als u zich aan de schijf van vijf houdt, en gevarieerd eet, komt u al een heel eind. Om zo verantwoord mogelijk te eten is het belangrijk dat u geen eten verspilt en ervoor probeert te zorgen dat uw voetafdruk zo klein mogelijk is. Naast uw dagelijkse boodschappen bij de Albert Heijn of een andere supermarktketen, kunt u ook eens kijken welke producten u bij de boer bij u in de buurt kunt halen. Zo bent u niet alleen duurzaam bezig, u helpt hier ook nog eens de kleine onderneming mee.

 

Mocht u toch eens een ongezonde maaltijd eten of van een taartje genieten, dan is dat natuurlijk helemaal niet erg. Dit doen we allemaal 😉

 

Wekelijks de beste tips en adviezen in uw mail?

 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief! U ontvangt dan wekelijks een mail waarin we u tips en advies geven om gezellig en veilig in uw eigen huis te blijven wonen.