fbpx

Deze 4 tips van Marie Kondo helpen u om uw spullen op te ruimen

Onderwerp: Langer thuis wonen, Levensloopbestendige woning, Vitaal
15 juni 2021
Sacha van Andel

Opruimen met Marie Kondo | Hoe vol zitten uw keukenkastjes? De schuur? De trapkast? De zolder? En niet te vergeten: kledingkasten en boekenkasten? U merkt vaak pas hoeveel spullen u daadwerkelijk heeft als u gaat verhuizen. Door de jaren heen verzamelen we steeds meer spullen. Voorwerpen waar we waarde aan hechten verdwijnen achterin de kast en worden vervolgens vergeten. 

 

Als u uzelf hier wel in herkend, kan het misschien geen kwaad om eens rigoureus op te ruimen. En juist daar weet de Japanse Marie Kondo van alles vanaf. Ze schreef meerdere boeken over opruimen en haar speciale methode wordt over de hele wereld omarmd. 

 

Wij zocht uit hoe het precies werkt en zetten de beste opruimtips op rij. Leest u mee?

Wie is Marie Kondo?

 

Marie Kondo is een Japanse opruimadviseur. Haar boeken over opruimen zijn stuk voor stuk bestsellers geworden en vertaald in wel zevenentwintig talen, waaronder in het Nederlands. Bekijk hier één van haar bestsellers in het Nederlands: Opgeruimd!. Ze geeft cursussen en lezingen over het weggooien en ordenen van spullen. Voor Marie Kondo is dit namelijk het uitgangspunt van innerlijke ordening. Pas als uw leefomgeving geordend is, kunt u ook van binnen alles goed op een rijtje zetten. Orde in uw omgeving betekent orde in uw hoofd. Ze heeft inmiddels ook een serie genaamd Tidying up with Marie Kondo (Opruimen met Marie Kondo). Deze serie kunt u bekijken op Netflix.

Marie Kondo tijdens een presentatie

Hoe werkt het?

 

De opruimmethode van Marie Kondo heet de Konmari-methode. Deze methode kijkt niet naar welke spullen er weg moeten, maar legt juist de focus op spullen waarvan u gelukkig wordt. De methode zorgt ervoor dat u uzelf omringt met de spullen die u blij maken.

 

Daarnaast kan de Konmari-methode u ook laten zien waar u allemaal blij van wordt. Misschien was u vergeten hoeveel u eigenlijk houdt van koken? Wellicht krijgt u weer helemaal zin in naaien als u de naaimachine weer vindt? De Konmari-methode kan u meer brengen dan alleen een opgeruimd huis. 

 

Met de Konmari-methode organiseert u uw huis op basis van categorie in plaats van locatie. Er zijn vijf categorieën die u langsgaat in een bepaalde volgorde:

 

1. Kleding

Ja echt álle kleding die u bezit! Van jassen tot schoenen tot skipakken tot zomerjurken, sokken, ondergoed en wat u nog maar meer kunt bedenken.

 

2. Boeken

Mensen hebben – vaak zonder dat ze het echt weten – ontzettend veel boeken in huis. Boeken die een keer gelezen zijn en daarna nooit meer zijn opengeslagen. Of boeken die misschien zelfs nog nooit gelezen zijn. Of wat denkt u van kookboeken die nooit worden gebruikt? Ook hier kunnen er vaak een hoop van weg naar familie of de kringloop. En de boeken die u keer op keer leest? Of boeken die gewoon heel mooi zijn? Die houdt u natuurlijk.

 

3. Papier
Hoewel het niet veel ruimte inneemt, geeft het toch rust om al uw papieren eens goed door te nemen. Hierbij gaat het uiteraard ook om belastingpapieren, testamenten, verzekeringspapieren en alles wat belangrijk is. Maar ook over oude liefdesbrieven, tijdschriften, noem maar op. 

 

4. Komono (overig)
Dit is eigenlijk de ‘overige’ categorie, waarbij alles hoort wat geen boek, kleding, papier, of sentimenteel voorwerp is. Vaak zijn het spullen die in de keuken, berging of garage staan. Bij deze categorie kunnen wij het wel aanraden om per kamer te werken. Zo kunt bijvoorbeeld alle spullen in de badkamer opruimen. Denk aan allerlei schoonmaakmiddelen, handdoeken en douchespullen. Heeft u last van een wasmachine die stinkt? Met de handige tips uit dit blog kunt u dat ook meteen aanpakken!

 

5. Sentimentele voorwerpen

Deze zijn vaak het lastigste te ordenen dus deze bewaren we voor het laatst. Sentimentele voorwerpen zijn bijvoorbeeld foto’s, oud gereedschap van uw opa, of stenen die u mee heeft genomen van een mooie vakantie. Alles kan een sentimenteel voorwerp zijn.

In 4 stappen met Marie Kondo opruimen: Op naar een opgeruimd huis!

 

1. Alles op een hoop

De opruimmethode van Marie Kondo is redelijk simpel. U pakt van één categorie alles bij elkaar. Zo gooit u bijvoorbeeld al uw kleding op een hoop. Niet alleen de kleding uit uw kledingkast, maar ook alle kleding die rondslingert in huis. En ja, echt, ook alle kleding die nog in bakken onder uw bed zit.

 

2. Maakt het u blij?

Daarna gaat u stuk voor stuk langs of het kledingstuk u nog gelukkig maakt. U pak het kledingstuk op met twee handen. Dan stelt u zichzelf de vraag: maakt het u blij? Zo ja, dan houdt u het. Doet het dat niet? Dan bedankt u het voorwerp voor zijn dienst en daarna doet u het weg.

Om een voorwerp te bedanken klinkt misschien een beetje vreemd of grappig. Dat dacht ik in eerste instantie ook. Maar bekijk het op deze manier: ieder voorwerp heeft bijgedragen aan uw leven. Misschien was het een kledingstuk wat u aan heeft gehad op een speciaal moment? Een boek wat u met plezier las op het strand? Of misschien heeft het voorwerp u juist iets geleerd. Bijvoorbeeld dat gele kleding u toch echt niet staat. Daarom is het bedanken van een voorwerp altijd op zijn plaats.

Het klinkt misschien raar, maar ik heb zelf gemerkt dat het bedanken van een kledingstuk of boek het makkelijker maakt om het weg te doen. Probeer het eens!

 

3. Schoonmaken

Deze stap zit niet expliciet in de konmari-methode. Toch wilde wij hem wel noemen. Want, op het moment dat u uw hele kledingkast leeg heeft gehaald, kunt u hem juist goed schoonmaken! Dit is het perfect moment om alle hoekjes van de kast even schoon te maken en alle plankjes af te stoffen. Zo gaat uw kleding weer schoon de kast in. Natuurlijk geldt dit ook voor andere groepen. Als u een keer uw keuken helemaal opruimt, kunt u meteen de kastjes afstoffen, of bijvoorbeeld uw oven schoonmaken!

 

Last van fruitvliegjes in de keuken? In dit blog leest u waar ze vandaan komen en hoe u ze kunt bestrijden.

 

4. Opnieuw opbergen

Na dit proces gaat u alles wat u wilt houden weer opruimen. Het belangrijkste hierbij is dat u alles een thuis geeft. Een vaste plek. Op deze manier weet u altijd waar u iets kunt vinden en waar u het daarna weer terug kan leggen. Zo blijft uw huis netjes en opgeruimd.

 

Eén van de belangrijkste tips die Marie Kondo geeft voor het opruimen is om alles in het zicht te laten. Als u een lade opentrekt, moet alles in één oogopslag zichtbaar zijn. Probeer daarom zo min mogelijk te stapelen. Stapels kleding zorgen namelijk sneller voor een rommeltje in de kledingkast. U zal altijd zien dat u het onderste shirtje uiteindelijk nooit meer aandoet. Marie Kondō raadt daarom aan om de kleding op te rollen. Zo kunt u altijd zien welke kleding u allemaal in de kast heeft en kunt u het pakken zonder de hele stapel om te gooien! Zie de foto hieronder voor een prachtig voorbeeld:

konmari methode

Voorbeeld van opruimen volgens Marie Kondo

 

Hieronder gaat een redacteur van een Belgisch modetijdschrift haar kast opruimen én haar kleding opvouwen volgens de Konmari-methode. Leuk voorbeeld!

 

Het kan soms lastig zijn

 

Het is een grote stap om uw hele huis op te ruimen. Er komen overal spullen vandaan. Sommige zal u meteen een plekje kunnen geven, maar met andere voorwerpen weet u misschien niet wat u ermee moet. Het kan een hoop chaos creëren in uw huis en ook in uw hoofd.

 

Daarnaast is het best confronterend om te zien hoeveel spullen u daadwerkelijk in huis hebt. Dan kan weer lichte stress veroorzaken.

 

Onze tip is daarom om het stukje bij beetje aan te pakken. Ruim eerste de voorwerpen op waar u zeker van bent. Werk het stapje voor stapje weg en geef vooral niet op. Geloof ons, het eindresultaat is het waard!

 

Gaat u ook aan de slag met de Konmari-methode?

 

Met de Konmari-methode weet u precies wat u allemaal in huis heeft. U gaat ieder object langs en beoordeelt of u het nog nodig heeft en of het u gelukkig maakt. Op deze manier kunt u een hoop ruimte creëren in uw huis en leert u weer te waarderen wat u allemaal heeft. Misschien vindt u nog wel mooie oude foto’s die nu eindelijk een lijstje krijgen? Na het hele proces eindigt u met een opgeruimd en beter geordend huis. Dat geeft rust, en rust is iets wat iedereen wel kan gebruiken. 

 

Wekelijks de beste tips en adviezen in uw mail?

 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief! U ontvangt dan wekelijks een mail waarin we u tips en advies geven om gezellig en veilig in uw eigen huis te blijven wonen.