fbpx

Column: Pieter over zijn bloeddruk, die omlaag ging door lekker eten

Onderwerp: Columns, Gezondheid, Vitaal
2 maart 2021
Pieter

Pieter schrijft graag over de jaren vijftig en zestig. Maar dat betekent natuurlijk niet dat hij in het heden niets meemaakt. Zo was zijn bloeddruk veel te hoog. Maar om nou de rest van zijn leven medicijnen te slikken… Dat moest anders kunnen. 

We laten het verleden even rusten, want ik wil u graag vertellen hoe ik mijn hoge bloeddruk omlaag kreeg door lekker te eten.  

 

„Uw bloeddruk is echt te hoog, meneer. Ik zal u wat voorschrijven.” Natuurlijk geloofde ik mijn huisarts toen hij dat enkele jaren geleden tegen me zei. Een bovendruk van 160 en een onderdruk van 95 is bepaald niet gezond. Trouw slikte ik dus mijn medicijnen. En inderdaad: de bloeddruk ging omlaag. De dokter was tevreden en de geneesmiddelenfabrikant ook. Maar ik eigenlijk niet. Moest ik dat spul nu echt mijn verdere leven blijven slikken?

 

Witte-jassenbloeddruk komt veel voor

Het eerste wat ik deed was een bloeddrukmeter kopen. Niet zo’n simpel ding dat je aan je pols moet doen, maar een echte bovenarmmeter, goedgekeurd door de WHO. En dat scheelde direct al een stuk in de bloeddruk! Het is een bekend fenomeen: witte-jassenbloeddruk. Hoewel bijna geen huisarts meer een witte jas draagt, is de sfeer in de spreekkamer en de spanning die de meting met zich meebrengt bij sommige mensen al voldoende om de bloeddruk met zo’n vijf tot tien punten te laten stijgen. Dat was het eerste verdiend.

 

Groente, fruit en noten in plaats van tabletten

De volgende stap was googelen, op combinaties als voeding en bloeddruk. Na de nodige uren lezen en vergelijken had ik een aardige en betrouwbare lijst met eten en drinken dat invloed zou moeten hebben op de hoogte van de bloeddruk. Het grootste deel vond ik nog lekker ook!

 

Het boodschappenlijstje van mijn vrouw werd voor een deel aangepast en de proef kon beginnen. Wekenlang verorberde ik flinke hoeveelheden groente, fruit en noten. Plus elke morgen twee glazen groene thee en ‘s avond een beker yoghurt. De tabletten bleven onaangeroerd in de kast staan. Weggooien kon altijd nog…

 

Door een heerlijk dieet naar 135/80

De bloeddrukmeter werd mijn vriend. Langzaam zakten de waarden naar een normaal niveau. Nu zit ik op een keurige 135/80. Met een heerlijk “dieet” en zonder medicijnen!

 

Vol enthousiasme begon ik aan het volgende traject, want ook mijn cholesterol was te hoog. Dat traject verliep iets anders, maar dat vertel ik u de volgende keer. Dan krijgt u van mij ook de complete lijst met gezonde voedingsmiddelen. Zowel tegen hoge bloeddruk als hoog cholesterol.

 

En daarna gaan we naar de jaren zestig.

 

Goed voor cholesterol

Goed voor bloeddruk

Goed voor allebei

Groenten    
artisjok 250-400 gr.  groente per dag bonen
selderij extra goed: spruitjes peulvruchten
spinazie aardappel broccoli
rabarber   vette vis (makreel, haring, paling)
uien    
   
Fruit    
peren sinaasappel appel
grapefruit perzik olijfolie
pruimen bananen  
rode bessen    
     
Kruiden    
fenegriek weinig zout (max. 3 gram per dag) ongezouten noten
gember   walnoten
kurkuma   amandelen
kerrie   knoflook(tabletten)
     
Overig    
 70 of 85 % cacao chocola   havermout
 vers sinaasappelsap   spelt- en roggebrood
    volle tarweproducten
     yoghurt
   groene thee

 

Let op: Stop nooit met het innemen van medicijnen zonder overleg met uw huisarts.

 

Reageren?

Dat kan op onze Facebookpagina!

 

Wekelijks de beste tips en adviezen in uw mail?

 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief! U ontvangt dan wekelijks een mail waarin we u tips en advies geven om gezellig en veilig in uw eigen huis te blijven wonen.