Tips om thuis meer te sporten en bewegen

Onderwerp: Samenwerking
Laatst geupdate: 30 november 2022
Langer thuis in huis

Beweging is belangrijk om gezond en actief te blijven. Er zijn verschillende manieren om dagelijks wat meer te bewegen. U kunt zich aansluiten bij een sportclubje of met iemand gaan wandelen. Is deze stap te groot of blijft u liever thuis? Lees dan de 6 onderstaande tips door en ontdek hoe u thuis kunt sporten en bewegen.

Tip 1. Schaf een hometrainer aan

Veel mensen zijn dol op fietsen, maar laten deze hobby achter zich zodra ze een bepaalde leeftijd bereiken. Vaak vanwege de angst om te vallen. Dat is erg jammer, omdat fietsen goed is voor de gezondheid. Gelukkig kunt u blijven fietsen op een veilige en plezierige manier. Het enige wat u hoeft te doen, is een hometrainer kopen. Met deze fitness fiets kunt u op ieder gewenst moment aan de conditie werken.

 

Tip 2. Gebruik gewichtjes

Krachtoefeningen zijn goed om de botten en spieren sterk te houden. Het is niet nodig om hiervoor naar de sportschool te gaan. U kunt thuis veel oefeningen doen met simpele gewichtjes. Vergeet niet om tussendoor voldoende rust te nemen en het langzaam op te bouwen.

 

Tip 3. Probeer minder lang te zitten

Is het niet mogelijk om echte sportoefeningen te doen? Dan kunt u het ook simpeler aanpakken. Probeer op een dag eens wat minder lang te zitten. Sta vaker op en maak een rondje door het huis. Leg bijvoorbeeld de afstandsbediening van de televisie buiten handbereik, zodat u moet opstaan om van zender te wisselen. Alle kleine beetjes helpen!

 

Tips om thuis meer te sporten en bewegen

Tip 4. Volg een sportvideo 

Er zijn op het internet veel sportvideo’s en beweegfilmpjes te vinden. De oefeningen lopen erg uiteen. Van een yoga of pilates les tot een actieve dans video. Kijk wat u het meeste aanspreekt en wat het beste aansluit op uw sportniveau.

 

Tip 5. Probeer stoelgymnastiek

Veel oefeningen kunt u doen met gebruik van een stoel. Zo heeft u meer houvast en balans. Wanneer lang staan niet mogelijk is, kunt u zelfs zittend verschillende beweegoefeningen doen. Dit wordt ook wel stoelgymnastiek genoemd.

 

Tip 6. Zie het huishouden als beweegoefening

Heeft u niets met sport? Probeer beweegoefeningen dan te koppelen aan een nuttige taak. Er zijn veel huishoudelijke klusjes waar u flink in beweging voor moet komen. Denk aan stofzuigen of het lappen van de ramen. Probeer het huishouden zo lang mogelijk zelf te doen om in beweging te blijven.

 

Welke tips gaat u gebruiken om vaker te sporten of bewegen?

 

Met dank aan betersport.nl

Wekelijks de beste tips en adviezen in uw mail?

 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief! U ontvangt dan wekelijks een mail waarin we u tips en advies geven om gezellig en veilig in uw eigen huis te blijven wonen. 

 

Daarnaast ontvangt u nu gratis ons E-book over vergoedingen voor hulpmiddelen. De link hiervoor krijgt u per mail toegestuurd.

 

Tips om thuis meer te sporten en bewegen