Hoe stelt u uw loopfiets voor volwassenen goed af?

Onderwerp: Bewegen in en om huis, Hulpmiddelen
16 juni 2020
Sharon Kok

Afstellen loopfiets volwassenen – Heeft u een loopfiets voor volwassenen aangeschaft? Fijn ding hé? Dan is het nu tijd om hem goed op uw lengte af te stellen, zodat u hem veilig kunt gebruiken. Hoe dat moet, dat leg ik in dit artikel uit!

Afstellen loopfiets volwassenen

De voordelen van de loopfiets kunt u alleen kunnen ervaren als u de loopfiets op de juiste manier gebruikt. Anders kunt u lichamelijke klachten juist verergeren. Ontzettend jammer als u uw loopfiets laat staan omdat hij niet comfortabel is afgesteld. 

 

Ik heb expert Lucy Vismans gevraagd om advies te geven over het afstellen van de loopfiets. Lucy geeft trainingen over het gebruik van de loopfiets en kan u daar dus alles over vertellen!

Het zadel

Het zadel moet niet te hoog, maar ook zeker niet te laag staan. Wanneer je op de loopfiets zit, dienen uw knieën licht gebogen zijn. Op deze manier heeft u genoeg ruimte om uzelf naar achteren af te zetten en weer naar voren te zwaaien voor de volgende stap.

 

Staat het zadel te laag? Dan heeft u te weinig ruimte om ontspannen te kunnen zwaaien

Staat het zadel te hoog? Dan is het gebruik van de loopfiets te vermoeiend voor uw voeten en benen en kunt u uzelf niet goed afzetten.

 

Zet u de punt van het zadel wat omhoog, dan zit u meer achterop. Het liefst goed op de zitbotten. Voel hierbij altijd zelf aan wat u zelf het prettigst vind.

Het stuur

Het stuur is goed afgesteld als uw ellebogen tussen de 90 en 120 graden staan. Uw polsen mogen niet ‘knikken’ als u het stuur vast heeft. Uw handen dienen in het verlengde van uw polsen te staan. Het is belangrijk dat u niet teveel op uw handen leunt. Dit heeft ook weer te maken met hoeveel u de punt van het zadel kantelt, of juist wat hoger zet.

 

Heeft u het gevoel te weinig grip te hebben op de handvatten? Probeer dan eens fiets handschoenen. Zeker als u met het warme weer snel zweethanden krijgt, kan dit fijn zijn om te dragen.

Tip! Houd uw schouders tijdens het gebruik van de loopfiets altijd goed laag.

Conclusie

Met deze tips in uw achterhoofd heeft u uw loopfiets zo op de beste manier afgesteld. Bent u toch nog wat onzeker over het gebruik van de loopfiets? Neem dan eens een kijkje op de website van Lucy om een training te proberen: www.loopfietsvolwassenen.nl.

Meer van dit soort handige informatie ontvangen?

Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief! Dat kan via het formulier hieronder. En u kunt zich altijd weer uitschrijven. Welkom!