Welke abonnementen heeft u die u kunt missen? Alles over abonnementen opzeggen

Onderwerp: Bespaartips, Geldzaken
27 mei 2020
Carmen van Andel

Abonnementen opzeggen | Waarschijnlijk kent iedereen het wel: er wordt weer een bedrag afgeschreven waarvan je eigenlijk niet precies weet waarvoor het is. Vaak zal het gaan om kleine bedragen: een abonnement op tv-series dat u allang niet meer gebruikt, een doorlopende reisverzekering, een goed doel of een abonnement op een krant die vaak zonder te lezen in de prullenbak belandt. Zonde!

En het erge is, dit gebeurt veel vaker dan we denken. Uit onderzoek van het Nibud is echter gebleken dat 9 van de 10 mensen het aantal abonnementen dat zij hebben te laag inschatten. Bovendien bleek dat bijna de helft van de Nederlanders vijf tot tien abonnementen had en dat zo’n twintig procent er zelfs tien tot vijftien had. Zo kunnen de kosten natuurlijk snel oplopen, ook als de kosten per abonnement helemaal niet zo hoog zijn. In dit blog geven we daarom een aantal tips om orde te scheppen in de wirwar van abonnementen. Dat niet alleen, we laten ook zien hoe u eventuele onnodige abonnementen opspoort en opzegt.

In samenwerking met Opzeggen24.nl.

Op abonnementenjacht

Om te weten te komen of u al uw abonnementen nog gebruikt, moet u natuurlijk eerst weten welke abonnementen u hebt. Om hierachter te komen kunt u beginnen met het nalopen van uw rekeningafschriften, op papier of via internetbankieren. Schrijf op voor welke abonnementen u hebt betaald.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je bij het afsluiten van het abonnement al voor een langere periode vooruit hebt betaald, bijvoorbeeld voor een abonnement op een tijdschrift. Ga dus minimaal een jaar (of zelfs langer) terug in uw bankafschriften om zeker te weten dat u ook deze abonnementen tegenkomt.

Abonnementenoverzicht

Als u erachter bent gekomen welke abonnementen u allemaal hebt, kan het nog steeds lastig zijn om een duidelijk overzicht te hebben van de maandelijkse kosten en de inhoud van die verschillende abonnementen. Het kan daarom handig te zijn om een bestandje te maken waarin u opschrijft welke abonnementen u hebt, wat de maandelijkse kosten zijn en wat de looptijd van het abonnement is. Zo komt u er bovendien meteen achter wat u maandelijks in totaal betaalt aan alle abonnementen. Het kan handig zijn om bij dit bestand ook de contracten van de abonnementen (als u die nog hebt) op te slaan.

Wil ik alle abonnementen houden?

 

Nu u precies weet welke abonnementen u hebt en wat deze abonnementen kosten, is het tijd om te bepalen of je u ze nog gebruikt of nodig hebt. Zijn er misschien abonnementen bij die u helemaal niet meer gebruikt of waarvan u niet eens meer wist dat u ze had?

 

Zo kan het misschien zo zijn dat je maandelijks een donatie doet aan een goed doel waarvan u zich helemaal niet bewust was. Of hebt u misschien verschillende abonnementen voor eenzelfde type dienst of product. Misschien ontvangt u bijvoorbeeld drie kranten, wilt u ze allemaal houden of bijvoorbeeld het AD of de Volkskrant opzeggen?

 

Iets anders om over na te denken is dit: zijn bepaalde abonnementen wel echt zo voordelig als u dacht? Zo kan het zijn dat u een abonnement op bijvoorbeeld koffiecups hebt genomen, omdat u dacht dat dit een voordeligere optie was dan ze telkens los kopen. Ga nog eens na of u bij dergelijke abonnementen wel het maximale uit het abonnement haalt of dat u misschien juist veel geld bespaart door dit abonnement op te zeggen.

 

Abonnementen opzeggen

 

Als u al uw abonnementen hebt nagelopen, kan het zo zijn dat u hebt besloten dat u een aantal abonnementen liever wilt opzeggen. Uit het eerder aangehaalde onderzoek van het Nibud bleek dat veel mensen het opzeggen van een abonnement een gedoe vinden en dit zo lang mogelijk uitstellen. Het houden van deze abonnementen kan echter veel geld kosten en bovendien is het opzeggen van een abonnement vaak helemaal niet zo ingewikkeld.

 

Wanneer u hebt besloten een abonnement op te willen zeggen, moet u eerst te kijken of dit wel mogelijk is. In uw contract kunt u lezen tot wanneer uw abonnement loopt en wat de voorwaarden zijn rondom het opzeggen van het abonnement. Bent u het contract kwijt? Dan kan een belletje naar de klantenservice van het bedrijf waar u het abonnement hebt afgesloten u vast een heel stuk wijzer maken.

 

Voor het daadwerkelijk opzeggen van een abonnement bieden bedrijven vaak verschillende opties aan. Het handigste is om een bezoek te brengen aan de website van het bedrijf waar om te checken welke opties voor opzeggen het bedrijf hanteert. Wilt u bijvoorbeeld een bepaald tv-pakket van Ziggo opzeggen? Ga dan naar de website van Ziggo om te checken welke voorwaarden hiervoor gelden en hoe je het betreffende abonnement opzegt.

Vaak vragen bedrijven je om telefonisch contact op te nemen voor het opzeggen van een abonnement, maar soms bieden zij ook de mogelijkheid tot online opzeggen. Let op: het telefonisch contact is ook niet verplicht. Dat doen bedrijven vooral om u te proberen over te halen om toch te blijven. Voor opzeggen is een schriftelijke opdracht voldoende. Bovendien hoeft u geen reden op te geven. Houd dit in uw achterhoofd als u toch iemand aan de lijn krijgt die u probeert over te halen.

 

Tot slot

Het hoeft dus helemaal niet ingewikkeld te zijn om abonnementen op te zeggen en bovendien scheelt het mogelijk tientallen euro’s per jaar die u kunt uitgeven aan andere leuke dingen!

 

Bron

Nibud

Meer van dit soort handige informatie ontvangen?

Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief! Dat kan via het formulier hieronder. En u kunt zich altijd weer uitschrijven. Welkom!