Wat is spoofing en hoe kunt u het voorkomen?

Onderwerp: Veiligheid
Laatst geupdate: 15 april 2022
Langer thuis in huis

Online fraude komt steeds vaker voor en de vormen waarin dit gebeurt breiden zich uit. Helaas kan iedereen hier slachtoffer van worden. Een veelvoorkomende vorm is spoofing. Wat is de betekenis, hoe herkent u het en hoe voorkomt u het?

Wat is spoofing?

 

Letterlijk vertaald betekent ‘spoofing’ beetnemen of nabootsen. Oplichters nemen een andere identiteit aan die voor u vertrouwd is. Als zogenaamde bekende of erkende afzender probeert de cybercrimineel achter uw persoonsgegevens of pincode te komen, malware op uw computer te plaatsen of u direct geld afhandig te maken.

 

Vormen van spoofing

 

Er zijn drie vormen van spoofing, via e-mail, website of via telefoon.

 

E-mail spoofing

Een e-mail die niet echt van de afzender is waarvan beweerd wordt dat de mail vandaan komt. Zo’n valse e-mail kan er behoorlijk echt uitzien, zeker als het mailadres lijkt te kloppen. Twijfelt u aan de echtheid van de mail? Neemt u dan zelf telefonisch contact op met het bedrijf die de mail verstuurd lijkt te hebben. Zoek het telefoonnummer van het betreffende bedrijf zelf op via internet.

 

Websitespoofing

Websitespoofing staat meestal niet op zichzelf. Via een valse mail komt u op een nepwebsite terecht. Zo’n website lijkt sprekend op de echte website en zo kunt u denken dat u op de juiste plek bent voor het regelen van uw bankzaken of het aanschaffen van een product bij een winkel waar u vaker producten koopt. Wanneer u een website niet vertrouwt, vul dan nooit gegevens in. Via checkjelinkje.nl kunt u het adres van een website checken op echtheid.

 

Telefoonnummerspoofing

U wordt gebeld door iemand die zegt van de politie, het openbaar ministerie, rijksoverheid of uw bank te zijn. Het telefoonnummer kan dan onbekend zijn, maar het kan er ook uitzien als het voor u bekende nummer van de betreffende instantie. Het kan zijn dat degene die u aan de lijn krijgt geen of gebrekkig Nederlands spreekt, er een automatische stem middels een bandje afloopt of dat degene aan de lijn u in correct Nederlands te woord staat. Dit maakt het extra lastig te herkennen. Vervolgens wordt er een vreemde vraag gesteld, moet u uw BSN inspreken of geld overmaken naar een ‘veilige rekening’.

 

 

 

Hoe voorkomt u spoofing?

 

Gelukkig worden online fraudevormen door mailprogramma’s steeds beter herkend. Maar helaas is dit nog niet altijd het geval. En zeker via telefoon is dit geen optie.

Wat kunt u wél zelf doen om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van spoofing? Het allerbelangrijkste: maak nooit zomaar geld over, klik nooit zomaar op links, stuur nooit uw pinpas op en geef nooit zomaar uw pincode.

 

Wordt u gebeld door een medewerker die zegt voor uw bank te werken? Stel hem/haar vragen en geef aan dat u zijn/haar identiteit graag eerst wil bevestigen. Beëindig vervolgens het telefoongesprek, zoek het telefoonnummer van uw eigen bank zelf op en bel op die manier terug. Zo weet u zeker dat u echt iemand van uw eigen bank aan de lijn heeft. Spoofing werkt namelijk alleen wanneer criminelen u bellen en zich voordoen als medewerker van uw bank maar niet omgekeerd als u zelf naar uw bank belt.

 

Helaas kunnen banken zelf niet voorkomen dat anderen misbruik maken van hun telefoonnummers. De oplichters maken namelijk slim misbruik van de werking van het mobiele telefoonnetwerk. Fraudeurs kunnen op deze manier ieder willekeurig telefoonnummer nabootsen. Gelukkig kunnen telecombedrijven deze vorm van fraude inmiddels steeds sneller en beter opsporen en daardoor uiteindelijk voorkomen.

 

Naast het zelf alert zijn is het ook goed om antivirussoftware te hebben. Mocht u toch op een onveilige link klikken of een bijlage openen, dan kan deze software de schade beperken.

Doet u ook mee met onze online bingo?

 

Vrijdag 30 september om 16.00 organiseren we een online Bingo in het kader van de week tegen eenzaamheid. U kunt hier gratis aan meedoen en andere senioren online onmoeten en spreken via de chat. Doet u mee?

 

Meer info