Blijf in beweging met een stappenteller

Gezond en vitaal / Gezondheid

Stappenteller – 10.000 stappen per dag, dat zou een gezond ideaal zijn. Maar voor senioren is dat vaak niet haalbaar. Uit onderzoek blijkt zelfs dat senioren gemiddeld 10,3 uur per dag zitten of liggen! En dat is erg slecht het voor het lichaam. Daarnaast verhoogt minder beweging de kans op vallen. Wilt u dit voorkomen? Lees dan verder over hoe een stappenteller kan zorgen voor meer beweging!

Wat is een stappenteller?

Een stappenteller is een klein apparaatje dat het aantal stappen telt dat wordt gezet door de drager. Van een boswandeling tot even koffie halen, alles wordt meegerekend. Een stappenteller wordt ook wel pedometer genoemd en is tegenwoordig ook verkrijgbaar als app voor op uw smartphone.

Waarom zou ik een stappenteller gebruiken?

Door een stappenteller kunt u precies zien hoeveel stappen u dagelijks zet. Hierdoor wordt u zich bewust van uw bewegingen en gezondheid en zal het gemakkelijker zijn om meer te gaan bewegen. Het werkt motiverend om extra stappen te gaan zetten zodra u ziet dat u bijvoorbeeld minder stappen heeft gezet dan de dag ervoor.

  • U wordt met uw neus op de feiten gedrukt

    Het is natuurlijk lastig te bedenken hoeveel beweging u nou eigenlijk dagelijks krijgt. Maar met behulp van een stappenteller kunt u dit wél zien. En zo wordt u zich bewust of u te weinig of voldoende stappen zet.

  • U kunt een meetbaar doel opstellen

    U weet inmiddels dat veel beweging vallen kan voorkomen. Dus nu wilt u daar wat aan gaan doen. Echter is het doel ‘ik wil meer bewegen’ vrij algemeen en niet makkelijk om aan te werken. Nu u door middel van de stappenteller kunt zien hoeveel beweging u momenteel heeft op een dag, kunt u meetbare doelen opstellen. U kunt hieraan gaan werken en de doelen steeds verhogen. Dit werkt motiverend.

  • U kunt elk moment zien hoeveel stappen u al heeft gezet

    De kans dat u uw doel haalt, is met behulp van de stappenteller erg groot. U kunt namelijk elk moment van de dag zien hoeveel stappen u al heeft gezet. Denkt u dat u uw doel van de dag niet gaat halen? Dan kunt u de keuze maken om extra stappen te gaan zetten, bijvoorbeeld door nog even een extra rondje door het dorp te wandelen.

stappenteller
Hoeveel zit u per dag?

Waarom moet ik meer stappen zetten?

Er zijn een aantal redenen om meer stappen per dag te willen zetten:

  • U loopt minder risico op vallen
  • U blijft langer lichamelijk en geestelijk fit, en daardoor langer zelfredzaam zelfstandig
  • U loopt minder risico op lichamelijke én geestelijke aandoeningen en beperkingen
  • U voelt zich beter en fitter en heeft daardoor een betere kwaliteit van leven

Tips om meer stappen te zetten

Overtuigd, maar nog niet zeker hoe u die meer stappen dan kunt bereiken? We geven u graag een paar tips!

  • Probeer elk uur minstens 2 tot 3 keer even 2 minuten te lopen. Ga naar het toilet, geef de planten water, maak even iets schoon etc.
  • Breng iemand een bezoek in plaats van te bellen
  • Neem de visite eens mee op een wandeling
  • Stap een halte eerder uit de bus of taxi en loop het laatste stukje naar huis
  • Neem een oppashond! Meer hierover kunt u lezen in dit blog: Gezellig en gezond: een oppashond
  • Ga vaker een blokje om

Conclusie

Meer beweging is dus belangrijk om vallen te voorkomen en uiteindelijk dus ook langer zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen. De stappenteller motiveert u om meer te lopen en helpt hier dus goed bij. En niet te vergeten, u heeft ze al voor een klein prijsje: bekijk hier maar eens de beste stappentellers van 2019/2020.

Wilt u meer tips lezen om vallen te voorkomen? Bekijk dan dit blog: Valpreventie: 13 tips om vallen te voorkomen.

stappenteller

Begin met typen en druk op enter om te zoeken

Meld u aan voor
 onze nieuwsbrief


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
close-link