Extreme hitte in Nederland: 5 tips voor ouderen om de hitte dragelijker te maken

De nieuwsberichten liegen er niet om. ‘Extreme hitte in Nederland’ en ‘Code Oranje’. Naast het feit dat iedereen in Nederland zucht onder de hitte, hebben vooral oudere mensen hier erg veel last van. Het hoge risico op uitdroging en andere nare gevolgen van extreme hitte is zelfs reden genoeg voor het Rode Kruis om een waarschuwing te geven aan mensen om meer om oudere mensen te bekommeren. In deze blog hebben wij daarom 5 tips voor ouderen om oververhitting en uitdroging te voorkomen op een rij gezet.

1. Ouderen hebben vaak geen dorst. Toch blijven drinken!

Een gevaarlijk fenomeen is dat ouderen minder snel dorst krijgen dan jonge mensen. Ze hebben geen zin om te drinken, of zijn vaak misselijk waardoor ze weigeren om te drinken. Dit kan erg gevaarlijk zijn, omdat uitdroging bij extreme hitte snel kan voorkomen. Daarom is het toch belangrijk dat ouderen minstens één glas water of meer per uur drinken om het vochtpeil bij te vullen. Blijven aandringen, dus!

2. Geen boodschappen doen op het heetste uur van de dag

Het klinkt voor de hand liggend, maar veel ouderen zijn toch geneigd om te fietsen, te wandelen of boodschappen te doen op de heetste momenten van de dag. Het blijft goed voor ouderen om te bewegen, maar het is niet verstandig om dit te doen als de zon fel schijnt. Het is daarom aan te raden om activiteiten met lichamelijke inspanning te doen in de ochtend of in de avond, en ’s middags te rusten.

3. Blijf regelmatig contact houden

Om op uitdrogingsverschijnselen voor te zijn is het goed om regelmatig contact te houden en goed op elkaar te blijven letten. Dit betekent: op afgesproken momenten bellen, de sleutel afgeven bij de buren zodat ze de deuren kunnen openen bij noodgevallen, en een lijst maken met belangrijke telefoonnummers en die afgeven bij thuiszorg of bij mantelzorgers. Zo is iedereen goed voorbereid bij eventuele overhitting- of uitdrogingsverschijnselen.

4. Zoveel mogelijk elektrische apparaten uit

Elektronische apparaten zoals een strijkijzer, wasmachine, televisiescherm etc. kunnen veel hitte afgeven. In huis kan dit ook voor een extra stijging van de temperatuur veroorzaken. Daarom is het goed om alle apparaten die niet nodig zijn uit te schakelen. Daarnaast is het natuurlijk wel goed om een airco of ventilators in te schakelen zodat de temperatuur in huis kan afkoelen.

5. Geen suiker, wel zout en vitaminen!

Naast voldoende water blijven drinken, is het ook belangrijk dat iemand vruchtensap, bouillon of andere dranken met vitaminen of zout blijft drinken. Door het zweten en de hitte is het lichaam namelijk bezig om het lichaam te koelen, wat je dus door vitaminen weer kunt bijvullen. Groente en fruit zorgen er namelijk voor dat je meer water vast houdt. Bij zoute dranken krijg je ook meer dorst, wat ook helpt voor mensen om meer te kunnen drinken.

Zelfstandig thuis blijven wonen 

Hittegolven of andere periodes waar ouderen hulp nodig hebben laten weer even zien: soms kan het lastig zijn voor ouderen mensen om thuis te blijven wonen. Toch kunnen tegenwoordig veel ouderen thuis blijven wonen door middel van verschillende aanpassingen aan het huis. Het informatieplatform Langer Thuis in Huis is erop gericht om ouderen en andere geïnteresseerden zo goed mogelijk te informeren over de mogelijkheden van deze aanpassingen.  TIP! Vul onze interactieve checklist in en ontvang gratis een persoonlijk hulpplan. Zo ziet u gelijk  welke mogelijkheden er voor uw woning zijn om langer thuis te wonen!

Begin met typen en druk op enter om te zoeken

Meld u aan voor
 onze nieuwsbrief


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
close-link