5 tips om de hitte dragelijker te maken

Gezond en vitaal / Gezondheid

De nieuwsberichten liegen er niet om. ‘Extreme hitte in Nederland’ en ‘Code Oranje’. Naast het feit dat iedereen in Nederland zucht onder de hitte, hebben vooral oudere mensen hier erg veel last van. Het hoge risico op uitdroging en andere nare gevolgen van extreme hitte is zelfs reden genoeg voor het Rode Kruis om een waarschuwing te geven aan mensen om meer om oudere mensen te bekommeren. In deze blog hebben wij daarom 5 tips voor ouderen om oververhitting en uitdroging te voorkomen op een rij gezet.

1. Ook al heeft u geen dorst. Toch blijven drinken!

Een gevaarlijk fenomeen is dat ouderen minder snel dorst krijgen dan jonge mensen. Ze hebben geen zin om te drinken, of zijn vaak misselijk waardoor ze weigeren om te drinken. Dit kan erg gevaarlijk zijn, omdat uitdroging bij extreme hitte snel kan voorkomen. Daarom is het toch belangrijk dat ouderen minstens één glas water of meer per uur drinken om het vochtpeil bij te vullen. Blijven drinken, dus!

2. Geen boodschappen doen op het heetste uur van de dag

In Spanje hebben ze het goed begrepen: op het heetst van de dag blijft u lekker binnen rusten bij de ventilator. Activiteiten doen we gewoon in de ochtend en in de avond. Siësta!

3. Blijf regelmatig contact houden

Om uitdrogingsverschijnselen voor te zijn is het goed om regelmatig contact te houden en goed op elkaar te letten. Dus: elkaar op afgesproken momenten bellen, de sleutel afgeven bij de buren zodat ze de deur kunnen openen bij noodgevallen en een lijst maken met belangrijke telefoonnummers en die afgeven bij thuiszorg of bij mantelzorgers. Zo is iedereen goed voorbereid bij eventuele oververhitting- of uitdrogingsverschijnselen.

4. Zoveel mogelijk elektrische apparaten uit

Elektronische apparaten zoals een strijkijzer, wasmachine, televisiescherm etc. kunnen veel hitte afgeven. In huis kan dit ook voor een extra stijging van de temperatuur veroorzaken. Daarom is het goed om alle apparaten die niet nodig zijn uit te schakelen. Daarnaast is het natuurlijk wel goed om een airco of ventilators in te schakelen zodat de temperatuur in huis kan dalen.

5. Geen suiker, wel zout en vitaminen!

Naast voldoende water drinken, is het belangrijk dat u vruchtensap, bouillon of andere dranken met vitaminen of zout drinkt. Door het zweten is het lichaam namelijk bezig om te koelen. De vitaminen en zout die u door zweet verliest, kunt u weer bijvullen met die drankjes. Groente en fruit zorgen er voor dat u meer water vast houdt. Bij zoute dranken krijgt u ook meer dorst, wat weer helpt om meer te drinken.

Ook interessant:

Zo maakt u makkelijk een onderhoudsvrije tuin (vol groen en bloemen!)
Met een levensloopbestendige woning hoeft u nooit meer te verhuizen
Blijf vitaal: 13 tips om vallen te voorkomen

Begin met typen en druk op enter om te zoeken

Meld u aan voor
 onze nieuwsbrief


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
close-link