fbpx

Gezonde ijsjes, jazeker ze bestaan!

Onderwerp: Gezondheid, Vrije tijd
31 augustus 2021
Mareen

IJsjes, ijsjes, en nog meer ijsjes, wie houdt er nou niet van? Een waterijsje, een softijsje, goed kwalitatief ijs van de ijsboer op de hoek, een lekkere sorbet, ijsbekers uit de supermarkt, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Veel mensen zijn dol op ijs, maar elke dag roomijs is niet gezond. Daarom vertellen wij u waar u gezonde ijsjes kunt kopen, hoe u gezonde ijsjes kunt maken, en waar u suikervrij ijs kunt kopen. Eet smakelijk alvast!

Gezonde ijsjes kopen

 

Er zijn veel merken die gezonde ijsjes maken! Misschien denkt u dat alleen waterijsjes gezond zijn. Maar dit is niet zo! Er zijn tegenwoordig ook veel merken die lekker en relatief gezond roomijs maken! 

 

Roomijs

 

Breyers

Breyers produceert roomijs in ijsbekers van 500ml. Deze bekers bevatten tussen de 290 en 360 calorieën wat neerkomt op 120-135 calorieën per 100 milliliter. Dat is bijna de helft ten opzichte van ‘gewoon roomijs’, dat gemiddeld meer dan 220 calorieën per 100gram bevat. Deze bekers ijs zijn te koop bij de Albert Heijn en er is een ruime keuze in smaak. Ze hebben o.a. Salted Caramel Cake, Chocolate & Hezelnut, Mint Chip en nog veel meer.

 

 

Oppo

Oppo staat voor ‘opposites’, dit betekend ‘tegenpolen’. Gezondheid en genieten worden over het algemeen als tegenpolen gezien, maar Oppo denkt hier anders over. Oppo ijs bevat 75 kcal per 100 ml, dus zelf nog minder dan het roomijs van Breyers. Ook bij Oppo is de smaakkeuze reuze. Zo is er : Pint Maple Walnut, Vanilla Pecan Praline, Double Chocolate Brownie en ze hebben zelfs de vegan smaak Raspberry Almond. Ook dit ijs is te koop bij de Albert Heijn.

 

 

Halo Top

Een ander merk dat gezonder roomijs maakt is Halo Top. Ook dit ijs is bij de Albert Heijn te koop in bekers van 473ml. Het aantal calorieen per 100ml ligt op 75 dus net zo laag als het ijs van Oppo. Het assortiment bestaat niet alleen uit standaard smaken. Ze verkopen namelijk ook smaken als Birthday Cake, Red Velvet en Cinnamon Roll. Genoeg keuze dus!

 

 

Melt

Melt is een ijsmerk dat rijk is aan eiwitten (8,6g/100ml). Een beker van 470ml bevat tussen de 326 en 362 kcal, wat op 100 ml, 131 calorieën is. Ook bij Melt zijn ze dol op lekkere smaken. U kunt o.a. kiezen uit: Vanilla cookie, Caramel Swirl, Blueberry Muffin en Cinnamon Cookie. In tegenstelling tot de eerdergenoemde ijsbekers is dit ijs te koop bij de Jumbo.

 

 

Perfect World

Het ijs van Perfect World bevat net iets meer calorieën dan de ijsbekers die hierboven worden genoemd maar alsnog is dit ijs gezonder dan ‘gewoon’ roomijs. De bekers zijn te koop bij de Jumbo en u kunt kiezen uit de smaken: Pistachio, Double Choc Chip en Caramel Pecan.

 

 

Alpro

Naast dat het ijs van Alpro niet alleen gezond en erg lekker is, is het ook nog eens vegan! 500 ml bevat 360 kcal en dit ijs is te koop bij de Albert Heijn en de Jumbo. De smaakkeuze is wat kleiner, maar dat maakt het zeker niet minder lekker. Alpro heeft o.a. de smaken Soya Vanille, Almond Salted Caramel en Hazelnut Chocolate.

 

 

Waterijs

 

Naast gezond roomijs zijn er natuurlijk ook gezonde waterijsjes! 

 

Raketje

Een raketjes is het gezondste waterijsje dat er is! Eén raketje bevat namelijk maar 40 kcal. Heerlijk dus voor op een warme zomerdag!

Dubbellikker

Een ander gezond ijsje is de dubbellikker. Deze bevat maar 1 calorie meer dan het raketje en is dus ook een uitstekende keuze!

 

 

Festini perenijsje

Houdt u van peer? Dan heeft u geluk. Een Festini perenijsje bevat namelijk maar 50 kcal!

 

 

Deze waterijsjes zijn bij elke supermarkt te koop. Houdt u van afwisseling? Er zijn nog veel meer waterijsjes die weinig calorieën bevatten. Denk hierbij aan de volgende ijsjes: Split, Calippo en Solero.

Om een goed overzicht te krijgen van alle ijsjes hebben wij alle informatie nog even in een schema gezet! 

 

Soort ijs

Hoeveelheid  Gemiddeld aantal calorieën per 100 ml Smaken Prijs vanaf Waar te koop
Breyers 500 ml 65 Chocolate & Hazelnut, Cookies & Cream, Salted Caramel Cake, Peanut Butter (vegan), Mint Chip, Smooth Vanilla etc. €5,59 Albert Heijn
Oppo 475 ml 74,9 Double Salted Caramel, Madagascan Vanilla, Vanilla Pecan Praline, Speculoos Crunch, Raspberry & Vanilla, Vegan Raspberry Almond, Colombian Chocolate and Hazelnut etc. €5,19 Albert Heijn
Halo Top 473 ml 68 Chocolate Chip Cookie Dough, Birthday Cake, Red Velvet, Sea Salt Caramel, Peanut Butter Cup, Cinnamon Roll etc. €5,65 Albert Heijn
Melt 470 ml 73,4 Vanilla Cookie, Cinnamon Cookie Dough, Caramel Swirl, Chocolate Lava, Blueberry Muffin etc. €5,95 Jumbo
Perfect World 500 ml 82 Pistachio, Double Choc Chip, Caramel Pecan etc. €4,99 Jumbo
Alpro 500 ml 72 Soya Vanille, Almond Salted Caramel, Hazelnut Chocolate etc. €4,64 Jumbo en Albert Heijn
Raketje 1 ijsje 40 per ijsje  €2,93 (12 stuks) Jumbo, Albert Heijn, Plus, Coop
Dubbellikker 1 ijsje 41 per ijsje €0,77 (12 stuks) Jumbo, Albert Heijn, Plus, Coop
Festini perenijsje 1 ijsje 50 per ijsje €3,05 (12 stuks) Jumbo, Albert Heijn, Plus, Coop

Gezonde ijsjes maken

 

Een veel leuker alternatief dan kant en klare ijsjes in de supermarkt kopen is ijsjes zelf maken! Dit kan heel eenvoudig én gezond zijn! Wij geven u 3 recepten waarmee u aan de slag kunt gaan!

 

Fruit ijsje

Benodigdheden: 

  • Fruit, bijvoorbeeld aardbeiden
  • Siroop, bijvoorbeeld aardbeiensiroop
  • Water
  • IJsvormpjes

Snijd het fruit in plakjes of stukjes. Meng het fruit met de aanmaaksiroop. Giet het fruit met de aanmaaksiroop in de ijsvormpjes. Stop de ijsvormpjes minimaal 4 uur in de vriezer. Uw ijsjes zijn nu klaar!

 

Als voorbeeld zijn er nu aardbeien gebruikt, maar u kunt natuurlijk elke fruitsoort gebruiken. Ook kunt u meerdere fruitsoorten in één ijsvormpje doen, zo krijgt u een mix van heerlijke fruitsoorten!

 

 

Yoghurt fruitijsje

Benodigdheden:

  • Yoghurt
  • Fruit naar keuze
  • Eventueel suiker of honing
  • Muffinvorm of een ander klein bakje/schaaltje
  • IJsstokjes

 

Snijd het fruit in plakjes of stukjes. Meng de yoghurt met het gesneden fruit. Voeg eventueel wat suiker of honing, hiervan wordt het ijsje wat zoeter. Giet dit mengsel vervolgens in de muffinvorm of een ander klein bakje/schaaltje. Steek de ijsstokjes erin en zet dit voor minimaal 4 uur in de vriezer. U heeft nu een heerlijk yoghurt ijsje met stukjes fruit. Geniet ervan!

 

 

Sinaasappelijs met gember

Benodigdheden (voor 4 ijsjes):

  • Sinaasappelsap (250 ml)
  • 2 eetlepels gembersiroop
  • 0,5 eetlepel citroensap
  • Geraspte gember
  • Eventueel suiker
  • IJsvormpje/bakje

 

Meng de sinaasappelsap met de gembersiroop, het citroensap en de geraspte gember. Voeg eventueel suiker toe, hiervan wordt het ijsje wat zoeter. Proef of de smaak naar wens is, zo ja, giet het mengsel in de ijsvormpjes/in het bakje. Laat de ijsjes een nachtje in de vriezer overnachten. De volgende dag kunt u genieten van uw zelfgemaakt ijsjes!

 

 

Natuurlijk kunt u op alle ijsjes uw eigen creativiteit de vrije loop laten! Kies zelf de fruitsoorten waar u van houdt en maak de ijsjes eventueel zoeter met bijvoorbeeld suiker of honing.

Suikervrije ijsjes

 

Als u suikervrij eet kan het lastig zijn lekkere ijsjes te vinden. Daarom hebben wij voor u wat ijsjes op een rijtje gezet.

 

Bij Albert Heijn is het ‘Ysco Dieetijs met vanillesmaak beker’ te koop. Dit ijs bevat 38% minder vet dan standaard roomijs en maar liefst 75% minder suiker. Voor €2,46 heeft u 8 ijsjes. Wilt u iets extra’s toevoegen aan dit ijsje? Dan kunt u er bijvoorbeeld hagelslag, siroop of fruit overheen doen.

 

 

Via de dieetwebshop kunt u slimpie waterijsjes bestellen. U betaald 1,49 voor 10 ijsjes in de smaken cola, aardbei, citroen en sinaasappel. Deze ijsjes bevatten 0% suiker.

 

Het is lastig 100% suikervrij ijs te vinden. U kunt dit wel goed zelf maken. Als u water of yoghurt mengt met fruit en dit invriest heeft u al een ijsje! Kijk voor meer tips over zelf ijs maken hierboven.

Wekelijks de beste tips en adviezen in uw mail?

 

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief! U ontvangt dan wekelijks een mail waarin we u tips en advies geven om gezellig en veilig in uw eigen huis te blijven wonen.