Beter slapen? Dit zou weleens heel goed kunnen helpen!

Onderwerp: Gezond en vitaal, Gezondheid
18 april 2020
Sharon Kok

Beter slapen, dat zouden we allemaal wel willen. Want wist u dat bijna een kwart van de Nederlanders van 25 jaar en ouder weleens problemen hebben met slapen (NOS)? Daarnaast heeft maar liefst de helft van de 50-plussers chronische slaapproblemen!

Heeft u ook moeite met in slaap vallen, doorslapen of wordt u te vroeg wakker? Lees dan snel verder.

Slapen, hoe werkt dat eigenlijk?

Slapen bestaat uit meerdere fasen. Deze fases wisselen zich voortdurend af:

beter slapen

Zoals u ziet slaapt u gedurende de nacht meerdere keren zowel licht als diep. Daarnaast is het zo dat u meestal na elke REM-slaap even wakker wordt. Tijdens de REM-slaap werken uw hersenen aan emotioneel herstel, het geheugen en het verwerken van gegevens. Na de REM-slaap wordt u even wakker zodat uw lichaam kan controleren of er geen pijnprikkels zijn, of uw blaas niet te vol is en of de omgeving nog veilig is. Bijzonder he, dat ons lichaam dat zo automatisch doet! Het wakker worden is vaak te kort om het je te herinneren.

Oorzaken van slecht slapen

Beter slapen begint met het ontdekken van de oorzaak. Het is goed om onderscheid te maken tussen natuurlijke veranderingen in het slaappatroon en het moment waarop we spreken van een echt slaapprobleem.

Waarom slaap ik slechter?

Gemiddeld slapen we 7 tot 8 uur per nacht. Naarmate we ouder worden verandert onze slaap. We slapen minder aan één stuk door en worden ’s nachts vaker wakker. Dit komt omdat de hoeveelheid lichte slaap toeneemt. U gaat hierdoor minder dromen en minder diep slapen. Door de lichtere slaap bent u gevoeliger voor omgevingsgeluiden en andere verstoringen, waardoor u door het minste of geringste weer snel wakker wordt.

Slecht slapen kan ook door andere oorzaken komen:

  • Een verstoorde biologische klok door minder structuur in uw dag (geen werkritme, verschillende bedtijden etc.)
  • Stress (door bijvoorbeeld medische problemen of overlijden van een dierbare)
  • Medicijngebruik
  • Grotere gevoeligheid voor verstoringen
  • Medische of psychische problemen

Een (chronisch) slaapprobleem

Heeft het slechte slapen effect op uw functioneren gedurende de dag? En heeft u voortdurend een moe gevoel? Dan kunt u spreken van een slaapprobleem. Meestal wordt een slaapprobleem chronisch genoemd als het langer aanhoudt dan ongeveer twee maanden.

Slaapmiddel om beter te slapen?

De makkelijkste oplossing lijkt het gebruiken van een slaapmiddel. Maar wees hier voorzichtig mee. Zeker bij ouderen kunnen slaapmiddelen redelijk veel risico’s met zich mee brengen.

Risico’s slaapmiddel:

  • Vervelende bijwerkingen
  • Wisselwerkingen met andere medicijnen
  • Verhoogde kans op ongelukken
  • Verslaving
  • Steeds hogere dosis nodig door gewenning
  • Slaapproblemen zijn erger na het stoppen met slaapmiddel

Het is daarom beter om het gebruik van slaapmiddelen helemaal te vermijden. Is het écht nodig? Probeer het dan maar kortdurend te gebruiken en wees u bewust van de risico’s.

Een goede oplossing om beter te slapen

Om beter te kunnen slapen is er een goede oplossing: slaaptherapie. Bij slaaptherapie wordt er gekeken naar uw persoonlijke situatie en krijgt u persoonlijke hulp en tips die u direct toe kunt passen. Samen met de therapeut zoekt u naar de oorzaak en krijgt u praktische adviezen. Zo krijgt u weer grip op uw slaap. De behandeling verschilt per therapeut en situatie maar vaak zijn er tussen de 2 en 10 consulten nodig.

Onderzoek heeft aangetoond dat het effect van slaaptherapie langdurig is. Krijgt u later weer eens last van het slaapprobleem, dan u weet u vaak zelf wat u hieraan kunt doen.

Via deze website kunt u een slaaptherapeut bij u in de buurt vinden, door uw postcode in te vullen.

Slaaptherapie wordt door een groot deel van de verzekeraars (gedeeltelijk) vergoed vanuit een aanvullende verzekering.

Extra tips om beter te slapen

  • Zorg dat u geen honger heeft als u wilt gaan slapen, maar ook niet teveel hebt gegeten
  • Neem voor het slapengaan geen koffie, alcohol of nicotine. Het liefst ook geen thee met cafeïne.
  • Zorg ervoor dat uw slaapkamer rustig, donker en goed geventileerd is
  • Dwalen er nog teveel gedachtes door uw hoofd voor het slapengaan? Schrijf het op en leg het weg.
  • Draai uw wekker om. Continu kunnen kijken hoelaat het is, verhoogt de spanning en dit werkt absoluut niet mee aan het in slaap vallen.
  • Zorg dat u comfortabel gekleed bent, fijn kunt liggen en het warm genoeg hebt.
  • Probeer dagelijks rondom dezelfde tijd te gaan slapen. Zo krijgt uw biologische klok weer structuur.

Conclusie

Slecht slapen is een vervelend probleem, maar gelukkig kan er zeker wat aan gedaan worden. Ook zonder slaapmiddel!

En zit u juist met het probleem dat u ’s ochtends moeilijk uit uw slaap komt, kijk dan eens naar een trilwekker.

Heeft u nog andere tips voor beter slapen? We horen ze graag via onze Facebookpagina!

Meer van dit soort handige tips ontvangen? Schrijf u in voor de Wekelijkse Doorkomer!

De Wekelijkse Doorkomer is er voor iedereen die thuis zit door de coronacrisis en wel een extraatje kan gebruiken. Elke week sturen wij u een uitgebreid bericht met verrassende dingen om te doen en leuke videos om te kijken. Inschrijven is gratis en kan hier!