Zo vindt u uw ikigai: stap-voor-stap

Onderwerp: Gezond en vitaal, Gezondheid, Wetenschap
10 november 2020
Sacha van Andel

Ikigai | In deze haastige maatschappij is het belangrijk om de ruimte te vinden voor de dingen die we leuk vinden. Om geluk te vinden in de dagelijkse taken. Om zo altijd een reden hebben om uit bed te komen. In Japan hebben ze hier een naam voor: ikigai.

 

Ikigai is de reden van bestaan. Hetgeen wat ons gelukkig maakt. Hetgeen wat het leven waard maakt om te leven. En het mooiste is nog: iedereen kan ikigai ervaren! In dit blog leggen wij uit wat ikigai is, hoe het werkt, en hoe u het concept kunt toepassen op uw eigen leven.

Wat is ikigai?

 

Ikigai is een complex Japans concept dat het beste kan uitgelegd worden als de reden dat we uit bed komen in de ochtend. Volgens Ken Mogi, een Japanse neurowetenschapper, ligt Ikigai op een spectrum. Het kan zo klein zijn als een kopje koffie met een koekje of het uitoefenen van een hobby. Maar het kan ook heel groot zijn: bijvoorbeeld een groot levensdoel waar we naartoe werken. Ikigai is een specifiek geluksgevoel dat u kunt ervaren bij die dingen die u motiveren en gelukkig maken. Dit is voor iedereen uniek. Uw ikigai is namelijk een eerlijke reflectie van uzelf. Waar u ikigai bij ervaart, voelt de ander misschien niets bij. Uw ikigai laat zien wat voor persoon u bent en waar u gelukkig van wordt.

 

Het eerste deel van het woord staat voor ‘leven’, en het laatste voor ‘de moeite waard’ of ‘waarde’.  Vrij vertaald betekent ikigai ‘de reden van bestaan’. Ikigai zijn de dingen die het leven de moeite waard maken.

Neem tijd voor uw hobby’s om uw ikigai te vinden.

6 stappen voor het vinden van uw ikigai

 

  1. Schrijf het op.
  2. Laat u niet afleiden.
  3. Verdiep uw relaties.
  4. Wees aanwezig.
  5. Wees dankbaar.
  6. Accepteer uzelf zoals u bent.

Stap 1 – Schrijf het op

en bewaar het briefje


Soms is het lastig om precies te zeggen waar u gelukkig van wordt en wat u leuk vindt. Vaak verwarren we het ook met waar we goed in zijn. U hoeft er echter niet goed in te zijn om iets leuk te vinden, en u kunt ergens goed in zijn wat u helemaal niet leuk vindt om te doen. Daarom helpt het om een lijstje te maken voor uzelf met alles waar u gelukkig van wordt. Denk aan familie, vrienden en andere relaties. Of denk aan hobby’s die u graag doet, eten wat u graag eet, noem maar op! Ik kan bijvoorbeeld erg gelukkig worden van creatief bezig zijn, maar ik word ook erg blij van een pizza voor de tv. Als u eenmaal begint met schrijven, komen er vast steeds meer dingen naar boven!

Stap 2 – Laat u niet afleiden

van uw werk, hobby’s, of het huishouden


Ik kan er zelf erg veel plezier aan beleven om ergens aan te beginnen en het in één keer af maken. Ik ben erg snel afgeleid en maak dingen vaak half af terwijl ik weer aan iets nieuws begin. Het is helaas erg moeilijk om niet afgeleid te worden. Zeker in deze tijd. Nieuws over corona, de wereldeconomie, of politiek vliegt u om de oren. Er lijkt geen einde te komen aan de notificaties op uw tablet en uw telefoon. Voor het ervaren van ikigai is het heel belangrijk om in de ‘flow’ te blijven en niet afgeleid te raken. Zo kunt u volledig gefocust blijven op de taak waar u mee bezig bent.

 

Een goede tip hiervoor is het wegleggen van uw telefoon, of uw telefoon op stil zetten zodat u geen appjes of andere meldingen meer hoort. Een andere truc is de pomodoro techniek, iets wat ik zelf ook graag doe. Als u last heeft met focussen, kunt u deze techniek goed gebruiken. Zet een timer van 25 minuten en werk gefocust. Neem daarna 5 minuten pauze om even de benen te strekken en het nieuws te checken. De kennis dat de wekker afgaat en u dan pauze heeft, zorgt ervoor dat uw hersenen zich beter kunnen focussen. Wilt u bijvoorbeeld altijd al dat ene boek lezen maar heeft u er nooit echt tijd voor? Zet de wekker en lees voor 25 minuten. Misschien vindt u het wel zó leuk dat u helemaal geen pauze wilt!

Stap 3 – Verdiep uw relaties

en maak nieuwe


Gezonde relaties zijn cruciaal voor een gelukkig bestaan. Het is dan niet verassend dat het onderhouden en verdiepen van die relaties een gevoel van ikigai kan opwekken. Wel is het belangrijk dat de relaties goed aansluiten bij uw normen en waarden. Is deze relatie goed voor u beiden? Wordt u er gelukkig van? Ga eens na waarom u gelukkig wordt van een relatie met iemand, en bekijk hoe u deze zo mogelijk kunt verbeteren. Bel eens een vriend op die u al een tijd niet meer heeft gesproken. Spreek eens een vreemde aan in het park, en wie weet maakt u een nieuwe vriend!

Stap 4 – Wees aanwezig

en blijf in het moment

Ikigai kan ook gevonden worden in alledaagse taken, zolang u er bewust mee bezig bent. Strijken of stofzuigen gaat vaak op de automatische piloot en hier is niets mis mee. Maar probeer nu eens echt te zien hoe het strijkijzer de vouwen moeiteloos uit de kleding strijkt. Wees u bewust van de hitte die in de kledingvezels trekt en ze weer soepel maakt. Kijk hoe de stofzuigermond over de vloer glijdt tot de vloer weer prachtig schoon is. Geniet hiervan. Taken die dagelijks of wekelijks herhaald moet worden, hoeven namelijk niet saai te zijn! Een nieuw perspectief kan wonderen doen. Verveeld u zich toch nog terwijl u door die bult strijkgoed werkt? Zet eens een leuk muziekje op!

Stap 5 – Wees dankbaar

naar uzelf en anderen


Hulp wordt gezien als vanzelfsprekend. Als u iets laat vallen is er vaak iemand dichtbij die het helpt oppakken. Dit is normaal en mag verwacht worden. Toch is het altijd belangrijk om dankbaar te zijn en ervoor te zorgen dat de helpende persoon zich gewaardeerd voelt. Dankbaar zijn geeft rust in ons hoofd en ruimte voor ikigai. Het is zó makkelijk om na te gaan wat we allemaal niet hebben, dat we soms vergeten wat we allemaal wel hebben. Ga eens na wat u allemaal wel heeft, en wees daar dankbaar voor. Wees dankbaar dat uw lichaam er nog voor u is, dat u kunt genieten van een kat op schoot, dat u uw tuin iedere lente weer ziet opbloeien. Wees dankbaar voor de bibliotheek waardoor u elke keer een nieuw spannend boek kunt lezen, voor de groenteboer met de lekkerste broccoli en prei. En zo is er nog veel meer om dankbaar voor te zijn!

Stap 6 – Accepteer uzelf zoals u bent

en de rest volgt


Zelfacceptatie is misschien nog wel de belangrijkste voorwaarde van ikigai. Als u uzelf kunt accepteren heeft u geen laag zelfvertrouwen meer. U ziet uzelf niet meer als imperfect maar als uniek mens. U zit lekker in uw vel, en staat daarom volledig open voor ikigai. Het is helaas erg moeilijk om volledige zelfacceptatie te bereiken. Zelfacceptatie betekend namelijk niet alleen het accepteren van uw lichaam. Het betekent ook de acceptatie dat u fouten kunt maken, dat het verleden niet veranderd kan worden, en dat niemand ooit perfect zal zijn. Dit is ongelofelijk moeilijk. Maar vergeet nooit: u bent uniek, en dat is fantastisch.

Verder lezen over ikigai

 

Het concept is populair geworden in de westerse wereld na de publicatie van twee boeken geschreven door Héctor Garcia en Francesc Miralles. Het eerste boek Ikigai legt tot in detail uit wat ikigai is, en het tweede boek Vind uw ikigai helpt u om uw ikigai te vinden. Heeft u interesse in één of beide boeken? U kunt ze gemakkelijk bestellen bij onze partner Bol.com.

 

>> Klik hier om de ikigai-boeken bij Bol.com te bekijken.

Meer van dit soort handige artikelen ontvangen? Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

Uitschrijven kan altijd met 1 druk op de knop.