Vergeetachtig en moe?
Misschien heeft u hier een tekort aan

Nieuws / Zelfredzaamheid

Weinig energie? Vergeetachtig? Tintelingen of minder gevoel in uw vingers? Het kan allemaal komen door een simpel gebrek aan een vitamine. Voordeel: het kan dus ook eenvoudig opgelost worden!

Zonder vitamine B12 zou er geen leven mogelijk zijn op aarde. Professor Eddy Smid van Wageningen University & Research beschrijft B12 als ‘een van de ketens die ons ecosysteem samenbinden. Planten kunnen geen B12 aanmaken en hebben het ook niet nodig. Dieren, zoals de mens, kunnen niet zonder maar kunnen het ook niet zelf produceren. Dat kunnen alleen bepaalde bacteriën,’ zegt Smid. ‘Die bacteriën produceren B12 bijvoorbeeld van plantenrestanten in de pens en darmen van herbivoren. Daarna verspreidt de vitamine zich door het hele lichaam. Deze prooidieren, zoals koeien, worden door vleeseters gegeten die het dan weer in hun lichaam opnemen. Zo bindt B12 het hele ecosysteem samen.’

vitamine B12
Eieren zijn een bron van vitamine B12

Zuivel en vlees

Mensen hebben B12 nodig voor het aanmaken van rode bloedcellen en de werking van het zenuwstelsel. Onze darmbacteriën maken een kleine hoeveelheid aan, maar lang niet genoeg om in onze minimale behoefte te voorzien. Daarom moeten wij vitamine B12, net als andere vlees- en alleseters, uit ons voedsel halen.

Dat is niet moeilijk, want B12 zit in elk denkbaar dierlijk product. Als we een plakje ham of kaas eten, zit de B12 als het ware aan de dierlijke eiwitten vastgelijmd. Ons maagzuur weekt de vitamine los, waarna het in de dunne darm wordt opgenomen.

Een volwassene heeft circa 2,8 microgram B12 per dag nodig. Volgens Oene van der Wal van het Voedingscentrum geven de meest recente onderzoeken aan dat bijna iedereen die hoeveelheid haalt. ‘Met een gezond en gevarieerd voedingspatroon krijgen consumenten voldoende binnen.’

Minder maagzuur

Voor veganisten, ouderen en chronisch zieken kan het een probleem zijn om voldoende B12 binnen te krijgen. Ouderen kunnen met een B12-tekort kampen doordat de productie van het maagzuur met de jaren afneemt. Bij veganisten dreigt een tekort omdat ze geen eieren en zuivel eten. En wie bijvoorbeeld de ziekte van Crohn heeft, heeft regelmatig B12- injecties nodig.

vitamine B12
Ook in vlees zit vitamine B12 opgeslagen

Gevolgen van B12-tekort

Wie een B12-tekort heeft, merkt dat niet meteen, want het is een van de weinige vitamines die het lichaam kan opslaan. Het kan een jaar duren voordat een dieet zonder B12 u opbreekt. Als uw B12-reserve op is, merkt u bijvoorbeeld dat u minder energie heeft. U maakt minder rode bloedcellen aan, met bloedarmoede als gevolg. Ook kunt u vergeetachtig worden en tintelingen of minder gevoel in uw vingers krijgen, omdat uw zenuwstelsel niet goed werkt.

B12-tekort aanvullen

Een veganist of oudere zal na een bezoek aan de huisarts een beroep op de winkelrekken met B12-supplementen moeten doen. Wie geen speciaal dieet volgt, kan deze schappen volgens Van der Wal gerust negeren: ‘Meer nemen dan de aanbevolen hoeveelheid levert geen gezondheidsvoordeel op.’ Alle B12 die je niet nodig hebt, vindt onberoerd via blaas en darmen de uitgang.

Om ook veganisten, ouderen en anderen met een B12-tekort aan hun dagelijkse dosis te helpen, voegen veel voedselproducenten de vitamine toe. Zo vind je toegevoegde B12 in sojamelk en vleesvervangers.

Kortom, als u een door de huisarts vastgesteld tekort aan vitamine B12 heeft kunt u daar dit tegen doen:

  • Supplementen slikken, te koop bij de drogist en grote supermarkt
  • Meer zuivelproducten en vlees eten

Let hier ook op als u tafeltje-dekje maaltijden laat bezorgen.

Bron: www.ad.nl

vitamine B12
Neem een extra plakje kaas als u een vitamine B12 tekort heeft

Begin met typen en druk op enter om te zoeken

Meld u aan voor
 onze nieuwsbrief


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
close-link