Personenalarmering kopen? Wij helpen u kiezen

Personenalarmering is een effectief hulpmiddel om op een verantwoorde manier zelfstandig te kunnen blijven wonen. U kunt hiermee snel en eenvoudig hulp inschakelen wanneer u bijvoorbeeld bent gevallen. 

 

In dit artikel behandelen we alle belangrijke aspecten over personenalarmering. Welke vormen zijn er, waar moet u op letten bij de aankoop en wordt persoonsalarmering vergoed? Al deze vragen worden beantwoord. 

Wat is personenalarmering?

 

Personenalarmering is een klein kastje waarmee u met één druk op de knop alarm kan slaan, 24 uur per dag. Daarmee krijgt u contact met een zorgcentrale en/of met vooraf ingestelde contactpersonen zoals familie of mantelzorgers.

 

Bij sommige systemen krijgen zij ook uw locatie doorgestuurd en kunt u praten tegen de contactpersoon. Zij kunnen u dan komen helpen, bijvoorbeeld als u bent gevallen en niet meer zelf overeind kan komen of een hulpdienst inschakelen als dat nodig is.

 

Personenalarmering wordt ook wel huisalarm, zorgalarm of valalarm genoemd. Er zijn veel verschillende soorten met ieder hun eigen mogelijkheden, voor- en nadelen. Deze behandelen we verderop in dit artikel.

 

Wanneer personenalarmering kopen?

 

Het aanschaffen van een personenalarmering is verstandig als u een verhoogd risico op vallen heeft, doordat u bijvoorbeeld minder mobiel bent of last heeft van een evenwichtsstoornis.

 

Maar ook als u dit niet heeft kan het verstandig zijn om er een aan te schaffen als u alleen zelfstandig thuis woont. Stel dat u van de trap valt en niet in staat bent om op te staan om de telefoon te pakken, dan kan een personenalarmering die u bij u draagt levensreddend zijn!

 

Het dragen van persoonsalarmering lijkt misschien een stap terug in uw zelfstandigheid, maar dat is het absoluut niet. Het geeft een veilig gevoel, ook als er niks gebeurt. Dit draagt bij aan uw zelfvertrouwen en maakt dat u langer zelfstandig thuis kunt blijven wonen.

 

Voordelen personenalarmering

 

Een personenalarmering heeft een aantal voordelen. Ten eerste is het een goede manier om hulp in te schakelen als u in gevaar bent. Het apparaat maakt een hard geluid dat anderen in de buurt kunnen horen, waardoor ze weten dat er iets aan de hand is en dat ze hulp moeten inschakelen.

 

Ten tweede geeft een personenalarmering u een gevoel van veiligheid. Als u weet dat u het apparaat bij u heeft, voelt u zich waarschijnlijk minder onveilig in een ruimte of situatie. 

 

Ten slotte kan een personenalarmering ervoor zorgen dat mensen minder snel proberen om u iets aan te doen, omdat ze weten dat u over een alarmering beschikt. 

 

Nadelen personenalarmering

 

Een personenalarmering heeft ook een aantal nadelen. Ten eerste kan het apparaat u niet altijd helpen als u in gevaar bent. U moet de knop namelijk zelf bedienen. Er kunnen situaties voorkomen dat u dat bijvoorbeeld niet meer zelf kan doen.

 

Ten tweede kan een personenalarmering ervoor zorgen dat u afgeleid bent. Als u het apparaat bij u heeft, moet u er altijd op letten dat u het niet per ongeluk aanzet. Dit kan ervoor zorgen dat u minder oplet op wat er om u heen gebeurt, waardoor u misschien niet in staat bent om gevaarlijke situaties te herkennen.

 

Ten slotte kan het geluid van het apparaat erg storend zijn, vooral als u het per ongeluk heeft aangezet. Het geluid is vaak er hard en kan mensen irriteren. 

 

Voordelen personenalarmering Nadelen personenalarmering
Eenvoudig alarm slaan zonder telefoon Het helpt niet altijd tegen gevaar (enkel bij indrukken van de alarmering)
Direct hulp van naasten of noodhulpverlening Het kan zorgen voor afleiding, waardoor gevaarlijke situaties niet herkend worden. 
Geeft u rust en zelfvertrouwen Het geluid van het apparaat kan storend zijn (bij onbedoeld aanzetten van de alarmering).
Kan onopvallend gedragen worden Het is vaak kostbaar

 

De meeste apparaten zijn 24 uur per dag te gebruiken en werken zelfs buitenshuis.

Soorten personenalarmering

 

Persoonsalarmering zijn er in diverse soorten. Globaal gezien zijn er 2 opties: een senioren alarm zonder en met abonnement. We bespreken ze per item hieronder.

 

1. Senioren alarm zonder abonnement 

 

Een senioren alarm zonder abonnement heeft een alarmknop die enkel eigen contactpersonen alarmeert. In de meeste gevallen kan de knop worden geprogrammeerd met een aantal telefoonnummers die een voor een worden gebeld als u op de knop drukt.

 

Eerst word nr 1 gebeld, als deze niet opneemt wordt automatisch nr 2. gebeld. Ook kunnen ze een tekstbericht krijgen van uw noodoproep en zien waar u zich bevind. Dus zelfs als u niet in staat bent om terug te praten kunnen ze naar u toe komen om hulp te bieden. De zendertjes zijn voorzien van een simkaart en GPS waardoor ze kunnen bellen en uw locatie kunnen delen.

 

 

2. Senioren alarm met abonnement

 

Een senioren alarm met abonnement heeft een alarmknop welke contact legt met een professionele zorginstantie/alarmcentrale. Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar en komen u snel te hulp. Dus wanneer u niet afhankelijk wil zijn van familie of andere contactpersonen en er zeker van wil zijn dat u altijd snel hulp ter plaatse heeft kan dit een verstandige keuze zijn. 

 

Zo bellen zij bijvoorbeeld iemand uw eigen netwerk of laten zij een wijkverpleegkundige of huisarts langskomen. Waar nodig schakelen zij de hulpdiensten in.

 

U schrijft zich van tevoren in bij een alarmcentrale zodat zij alle nodige informatie over u hebben. Ook dient u ervoor te zorgen dat uw sleutel ten alle tijden bereikbaar is, bijvoorbeeld middels een sleutelkluis. 

 

 

Personenalarmering kopen met abonnement: onze keuzes

Personenalarmering kopen met abonnement kan o.a. via onze partners. Dit is eenvoudig en veilig. Wij hebben een aantal betrouwbare leveranciers van persoonsalarmeringen met abonnement voor u op een rijtje gezet. 

 

1. Nederlandse Senioren alarmering – prijs vanaf € 29,90 per maand

2. Per Safe persoonsalarmering – prijs vanaf € 11,95 per maand

3. Personenalarmering Max (Feenstra) – prijs vanaf € 21,95 per maand

4. Veilig op Stap – prijs vanaf € 21,95 per maand

 

 

Samenvattend 

 

Er zijn dus personenalarmeringen met en zonder abonnement. Bij een alarmknop die direct contact legt met een professionele zorginstantie/alarmcentrale (zoals hierboven uitgelegd) worden (in veel gevallen) abonnementskosten gerekend. 

 

Aan een alarmknop die enkel eigen contactpersonen alarmeert is geen centrale meldkamer aan gekoppeld en heeft daarom geen abonnementskosten.

 

Eigen contactpersonen
Algemene alarmcentrale

Voordelen

Uw eigen vertrouwde contactpersonen die u gaan helpen. Zij kennen u het beste.

Professionele organisatie die makkelijk kunnen schakelen naar de juiste hulp die nodig is

24 uur per dag bereikbaar

Nadelen

Niet altijd bereikbaar

Minder persoonlijk contact

Eventuele extra kosten; abonnementskosten

 

Diverse ‘knoppen’

 

Naast de 2 bovengenoemde contactopties zijn er verder diverse varianten van de daadwerkelijk knop.

 

Een zendertje/knop om uw nek of pols 

Het meest voorkomende alarm is een losse knop die u overal mee naartoe kunt nemen. U kunt deze in uw zak stoppen, aan uw sleutelbos hangen of aan een koord om uw nek dragen. 

 

Personenalarmering los apparaat

 

Er zijn ook alarmknoppen die verwerkt zijn als sieraad. Zo is het onopvallend, maar heeft u het wel altijd bij de hand wanneer het nodig is. 

 

       valalarm sierraad

 

 

Een (smart)horloge / polsalarm

Naast de smartphones zijn er tegenwoordig smarthorloges (of ‘smartwatches’). Dit een multifunctioneel horloge. U kunt hier niet alleen de tijd op zien, maar het horloge beschikt bijvoorbeeld ook over een stappenteller, het weerbericht en persoonsalarmering. Daarnaast zijn er ook eenvoudige alarmknoppen die om een pols gedragen kunnen worden.

 

horloge SOS knop

 

 

 

Extra functies

 

Sommige personenalarmeringen bieden extra functies aan. Kijk daarom goed welke functies u belangrijk zou vinden. Denk hierbij aan:

 

Een waterdicht apparaat

Wilt u uw persoonsalarmering écht overal kunnen gebruiken, dan dient hij waterdicht te zijn. Zo kunt u hem bijvoorbeeld omhouden tijdens het douchen. Volgens het platform Wonen is uitglijden in de badkamer het grootste gevaar en is dit dus extra belangrijk.

 

Het opnamepercentage van vallen in sanitaire ruimten bij senioren ligt veel hoger dan bij vallen over het algemeen.

 

Locatiebepaling

Als u het valalarm buitenshuis wilt gebruiken, is locatiebepaling belangrijk. Het apparaat geeft bij het alarmsignaal dan ook meteen door waar u zich bevindt, zodat u snel gevonden kunt worden. Dit wordt soms dwaaldetectie genoemd.

 

Verbinding met een app

Sommige apparaten hebben een eigen app. Daarmee kunt u bijvoorbeeld uw gegevens en alarmeringsgeschiedenis in zien, maar ook de batterijstatus. Veel personenalarmeringen met locatiebepalingen beschikken over een app. Uw contactpersonen kunnen dan altijd uw live locatie zien. 

 

Verder zijn er hele uitgebreide personenalarmeringen die over functies zoals een stappenteller, hartslag en bloeddrukmeter, slaapmonitor en/of een medicijnenmelder beschikken.

Geautomatiseerde alarmering 

Er is enkel nog gesproken over persoonsalarmering waarbij u zelf op de knop dient te drukken. Echter kan het voorkomen dat u daar niet meer toe in staat bent, bijvoorbeeld omdat u ongemakkelijk bent gevallen. Ook hier zijn oplossingen voor bedacht.

 

Er zijn verschillende vormen van een automatisch alarm:

 

Valdetectie

Uw persoonsalarmering registreert zelf dat u gevallen bent en gaat automatisch af.

 

Inactiviteitenalarm

Een inactiviteitenalarm geeft vanzelf een signaal af als u een langere tijd niet beweegt. Ook gaat dit alarm af als u bijvoorbeeld al een tijdje niet in sommige delen van uw woning bent verschenen.

 

Gebiedsafbakening

Bij een alarm met gebiedsafbakening gaat het signaal af als u zich buiten een bepaald gebied bevindt. U kunt zelf instellen welk gebied dit is en wat de omvang van het gebied precies is.

 

Komt u in aanmerking voor een personenalarmering vergoeding?

 

In sommige situaties wordt uw personenalarmering vergoedt. Deze situaties nemen we hieronder met u door.

Vergoeding door de zorgverzekeraar

Als u om medische redenen personenalarmering nodig heeft, dan vergoedt uw zorgverzekeraar dit in principe. Zij vergoeden vaak echter alleen het apparaat. De eventuele abonnementskosten voor een meldkamer dient u zelf te betalen.

 

De website AlarmAanvragen maakt het u makkelijk om een alarm bij uw zorgverzekeraar aan te vragen. U klikt op het logo van uw verzekeraar en krijgt gelijk het juiste formulier om in te vullen.

 

Vergoeding door de gemeente

Wist u dat u in sommige situaties uw personenalarmering zelfs via de gemeente vergoed kan krijgen? U heeft dan een ‘sociale reden’ nodig. Bijvoorbeeld als u zich thuis niet veilig voelt en geen mensen in de buurt heeft om te kunnen waarschuwen als er iets mis is.

 

Als u meer wilt lezen over de vergoeding van personenalarmering, dan kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid. Voor de exacte voorwaarden in uw situatie kunt u het beste terecht bij uw zorgverzekeraar of gemeente.

 

Overzicht van vergoeding personenalarmering

[the_ad_group id=”173″]

Nu te bestellen: De Langer Thuis in Huis Gids!

 

Een papieren gids met alle info over langer thuis wonen (100+ pagina’s)

 

  • Hoe maak ik mijn woning levensloopbestendig?

  • Welke handige hulpmiddelen zijn er?

  • Heb ik recht op vergoedingen?

  • Hoe kan ik woningaanpassingen financieren?

 

Nu in de verkoop voor € 9,95!

 

Meer info

Personenalarmering kopen? Wij helpen u kiezen
>

Cookiemelding


Wij gebruiken cookies om het gebruik van onze website te vergemakkelijken en uw instellingen en voorkeuren te onthouden. Meer informatie over ons gebruik van cookies kunt u vinden in ons privacybeleid. Door op akkoord te klikken gaat u akkoord met het gebruik van cookies op onze website.

Akkoord