Supermarkt opent koffiecorner in strijd tegen eenzaamheid

Eenzaamheid / Nieuws

Sindskort kunnen ouderen in bij de Jumbo in Vlijmen terecht voor een gezellig praatje en een kop koffie. De koffiecorner in de supermarkt wordt daar in samenwerking met stichting Alles voor Mekaar ingezet tegen eenzaamheid. 

Buurtbewoners helpen elkaar

Wat de stichting Alles voor mekaar in Vlijmen doet is simpel en doeltreffend. Ze brengt de hulpvraag van veelal oudere buurtbewoners bij buurtbewoners die wel iets voor een ander willen doen. Denk aan klussen zoals grasmaaien, mee naar de huisarts, ogen druppelen of gewoon een praatje maken. Hiermee wil de stichting niet alleen eenzaamheid bestrijden. Ze willen ook ervoor zorgen dat mensen langer thuis kunnen wonen.

Voelt u zich ook wel eens eenzaam maar woont u niet in de omgeving Vlijmen, lees dan eens onze Anti-Eenzaamheidstips van een 92-jarige.

Hoe werkt het?

De initiatiefnemers van de stichting willen graag in een buurt wonen waar mensen naar elkaar omkijken, en dan vooral naar senioren. Om dat te faciliteren starten ze Alles voor mekaar. Een stichting met professionele coördinatie en veel vrijwilligers. Om mensen in de buurt te wijzen op het initiatief worden flyers verspreidt.

Zo kwamen ook Christine Smets (94) en Liesbeth Geveling in aanraking met Alles voor mekaar. Christine kwam al twee jaar haar huis niet meer uit. Inmiddels komt Liesbeth eens per week bij haar langs om over de markt te lopen of  op bezoek te gaan bij een vriendin.

‘Ik had twee jaar eerder om hulp moeten vragen. Nu ben ik geholpen.’ – Christine Smets

eenzaamheid ouderen tips
Derek Taylor (92) voelde zich eenzaam en deed er iets aan.

Koffiecorner in de supermarkt als ontmoetingsplek

Onlangs is de stichting de samenwerking aangegaan met de supermarktketen Jumbo en opende in Vlijmen een koffiecorner als ontmoetingsplek.

‘Als familiebedrijf vinden we het belangrijk dat mensen voor elkaar zorgen. In veel plaatsen is de supermarkt het middelpunt van dorp of buurt. Een plek voor ontmoeting. Zeker ook oudere klanten maken graag een praatje, ook aan de kassa. Daar moet ruimte voor zijn. Vandaar dat we ‘kletskassa’s’ hebben waar het wat langzamer mag gaan; én kassa’s waar het wat sneller gaat.’

Hoe werkt de koffiecorner in de praktijk?

‘Wij zullen regelmatig en herkenbaar in de winkel zijn. De praktijk leert dat vooral ouderen vaak moeilijk om hulp vragen. Wij maken een praatje en vragen heel eenvoudig of we misschien ergens mee kunnen helpen. Zo ja, dan maken we een afspraak om te kijken wat we kunnen doen.’ Alexander van Weert, Alles voor mekaar.

Bron: Brabants Dagblad en Alles voor Mekaar

Begin met typen en druk op enter om te zoeken

Meld u aan voor
 onze nieuwsbrief


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
close-link