‘Met een geheugenkaart in zijn mobieltje kan mijn opa weer foto’s maken’
‘Ik word er gewoon zo blij van als ik kan helpen en zie hoe gelukkig mensen zijn als hun computer of telefoon het weer doet.’ Julian Smink is 21 en bezig zijn 2-jarige HBO opleiding Ondernemen af te ronden. Daarnaast is hij onlangs het bedrijf Smink digisupport begonnen, waarmee hij deskundige hulp aan huis biedt bij problemen met de computer, telefoon, tablet, internet en alles wat met digitale communicatiemiddelen te maken heeft.
Begin
‘Sinds mij twaalfde kom ik al bij mensen over de vloer om ze te helpen met kleine problemen,’ vertelt Julian Smink. ‘Bij de buren een modem installeren bijvoorbeeld. Een geheugenkaartje in het mobieltje van mijn opa zetten, zodat hij weer foto’s kan maken. Mensen helpen met een printerstoring. Ik heb daar zoveel lol in, dat ik dacht, waarom zou ik er niet een bedrijf in starten? Dan kan ik nog meer mensen helpen.’
‘De problemen waarmee ik help, lopen uiteen. Soms gaat het om het installeren van een nieuwe laptop, het overzetten van bestanden van de oude telefoon naar de nieuwe, WiFi die het niet meer doet, ga zo maar door. Mensen bellen mij en vertellen me wat hun probleem is. Vaak kan ik telefonisch ook al veel doen. Zo niet? Dan ga ik langs en los ik het bij hen thuis op. Drinken we meteen gezellig een kopje koffie,’ lacht Smink. ‘Maar, eerst maak ik altijd de klus af, want anders weet ik niet hoeveel tijd ik er precies aan kwijt was.’

Schaamte
Eigenlijk is hij die technisch handige buurjongen of kleindochter die je even aanschiet als je computer is vastgelopen. Die heeft iedereen wel, toch? Waarom zouden senioren bij Smink digisupport terechtkomen? ‘Nou, wat ik merk is dat sommige ouderen niet te veel aan hun kinderen of kleinkinderen durven te vragen. Ze willen niet alweer bellen, omdat iets niet werkt of iets onduidelijk is. Ik heb meer afstand, omdat ik een dienst aanbied en dan is die drempel een stuk lager. Ook denk ik dat sommige mensen zich misschien een beetje schamen als ze bijvoorbeeld niet helemaal snappen hoe een smartphone werkt, terwijl je in de huidige maatschappij eigenlijk niet meer zonder kan. Ik vind dat jammer, want ik denk dat met uitleg, eventueel een uitgebreidere les, digitale communicatiemiddelen voor iedereen bruikbaar zijn. Daar wil ik in elk geval graag aan bijdragen!’
Schrijf u hieronder in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!
Elke vrijdag het beste van Langer Thuis in Huis, direct in uw inbox. Uitschrijven kan altijd in één klik. Welkom!
Nu te bestellen: De Langer Thuis in Huis Gids!
Een papieren gids met alle info over langer thuis wonen (100+ pagina’s)
-
Hoe maak ik mijn woning levensloopbestendig?
-
Welke handige hulpmiddelen zijn er?
-
Heb ik recht op vergoedingen?
-
Hoe kan ik woningaanpassingen financieren?
Nu in de verkoop voor € 9,95!
