Nostalgie! Kunt u zich deze merken nog herinneren?

Algemeen

‘Och kind, maar heb je dan nog nooit van de Kwatta chocoladerepen gehoord? Dat was vroeger echt een traktatie! En Haagse Hopjes? Die bestaan nog steeds. Heb je die wel eens geprobeerd?’ Als mijn oma over het eten en drinken van haar jeugd begint, dan is ze eigenlijk niet meer te stoppen. Alle merken komen voorbij, en vol nostalgie begint ze te vertellen over alle herinneringen die ze aan de merken heeft. Of het nou gaat om de koude glaasjes Joy vruchtenlimonade op een warme zomerdag, of de bakjes Saroma pudding die zij als kind voorgeschoteld kreeg: oma weet er altijd vol geur en kleur over te vertellen. Dat is het leuke aspect van verdwenen merken: er zitten altijd leuke herinneringen aan. Kunt u de onderstaande merken ook nog herinneren?

 

Kwatta chocolade

Heeft u wel eens de uitdrukking ‘aller ogen zijn gericht op Kwatta’ gehoord? Deze slogan werd lang gebruikt om de chocoladerepen van Kwatta te verkopen. Deze Kwatta chocoladerepen vinden hun oorsprong in Suriname. Daar begon de Nederlander Gustaaf van Emden een cacaoplantage met de naam Kwatta, wat 1/4de betekent in het Papiamento. Dit vanwege het feit dat de chocoladerepen 1/4de uit cacao bestaan. Na een tijd in Suriname te hebben gewerkt, vestigde Van Emden een chocoladefabriek in Breda in 1877 en ging daar vandaan chocoladerepen verkopen. In de jaren erna werd de fabriek steeds groter, en werden steeds meer repen verkocht.

Na de Tweede Wereldoorlog werd het merk steeds minder populair. Door de opkomende concurrentie en afname in verkopen werd uiteindelijk het bedrijf gesloten. In België bleef de naam wel bestaan, en op dit moment wordt het de merknaam gebruikt voor de verkoop van chocoladepasta, hagelslag en andere cacaoproducten.

Nog steeds wordt de naam Kwatta door mensen in Nederland gebruikt om chocoladerepen aan te duiden. Voornamelijk ouderen uit Gelderland en Noord-Brabant spreken ze bijvoorbeeld over kwattarussel als ze het hebben over hagelslag.

 

Caraco ijs

Een vrolijke Mexicaan met twee pretoogjes en de enthousiaste tekst ‘Geweldig lekker!’ ernaast. Kon u vroeger ook zo genieten van de ijsjes van Caraco ijs? Dit merk is de voorloper van de Cornetto was vroeger óveral te koop. Of het nou de dubbellikker met de chocoladetopping, de heerlijke roomijsbeker  of het krokante notenchoco-ijsje was, eigenlijk waren ze allemaal even lekker.

De eerste ijsjes van Caraco werden in 1936 gemaakt door een banketbakker uit Hellendoorn. De ijsjes waren binnen korte tijd enorm populair in Hellendoorn en omgeving. Uiteindelijk heeft Unilever het bedrijf overgekocht en uitgebreid door heel Nederland. Het merk werd in 1996 opgeheven door Unilever om plaats te maken voor de verkoop van Hertog ijs, Ola en andere merken. Toch is de naam onderdeel gebleven van Unilever. Dit is goed van pas gekomen, want afgelopen zomer heeft Unilever besloten om opnieuw ijs te gaan verkopen onder de naam Caraco. Dit ijs is dus op dit moment weer te koop in verschillende supermarkten.

Saroma pudding

Niets was bijna sneller klaar te maken dan de instantpudding van Saroma. Door slechts het poeder in het bakje te stoppen en melk of yoghurt toe te voegen was

het mogelijk om binnen een paar minuten een knalroze, felgele of chocoladebruine pudding op tafel te zetten. De pudding werd geproduceerd door het bedrijf Van Nelle, en later werd het product overgenomen door de Heinz fabrikant. Doordat de pudding goedkoop was in vergelijking met andere toetjes, was het immens populair. Op dit moment is het niet meer mogelijk om Saroma pudding te krijgen. In plaats daarvan heeft Dr. Oetker het merk Klopklop pudding uitgebracht, wat praktisch gezien hetzelfde is als Saroma. In België heet het nog wel Saroma.

 

 

 

Joy Limonade

De witte letters op een rode achtergrond was een bekende verschijning in de schappen vroeger. De flesjes vruchtenlimonade van Joy stonden bekend als een heerlijke verfrissing op een warme zomerdag. Er waren verschillende smaken, maar de bekendste waren toch de citroen en sinaasappelsmaak. Het eerste drankje werd ontwikkeld door limonadefabrikant Jan Koster in 1946. Het drankje heeft veel populariteit gekend, maar tegen de jaren 80 werd dit wat minder. Uiteindelijk werd de naam nog gebruikt voor een gloednieuwe limonadedrank in 2005, maar het heeft niet veel mogen baten. In 2008 werd de productie van Joy limonade definitief beëindigd.

Begin met typen en druk op enter om te zoeken

Meld u aan voor
 onze nieuwsbrief


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
close-link