Verander dit in uw dagelijkse routine om uw hersens gezond te houden

Nieuws / Wetenschap / Zelfredzaamheid

Heerlijk toch, een rondje wandelen op de vroege ochtend? Als de meeste mensen nog slapen en het zo lekker ruikt buiten. Vroeg uit de veren om de krant te halen bij uw lokale boekhandel, met de fiets of benenwagen natuurlijk. Of de ochtend gebruiken om op tempo het huis aan kant te maken, zodat alles spik en span is voor de rest van de dag. Bent u ook zo’n fanatiekeling in de morgen? Dan bent u goed bezig! Een Australisch onderzoek heeft namelijk bewezen dat gemiddeld intensieve beweging in de ochtend het brein een boost kan geven!

Positieve effecten van beweging op de hersens

De positieve effecten van beweging in de ochtend zijn niet gering. Door beweging wordt het BDNF in de hersens verhoogd. Dat is belangrijk. Het BDNF is een belangrijke stof die een rol speelt bij leren en onthouden. Door de verhoging van die stof in uw hersens bent u beter in staat om beslissingen te nemen in vergelijking tot mensen die de hele dag zitten en weinig bewegen.

Dat is nog niet alles! De studie heeft bewezen dat bewegen in de ochtend, in combinatie met regelmatige korte beweegmomenten gedurende de dag het korte termijn geheugen kan versterken.

Onderzoek

Het onderzoek werd gedaan met meer dan 65 mannen en vrouwen van tussen de 55 en 80 jaar. Deze mensen liepen elke ochtend een stuk op een loopband en wandelden een paar keer per dag een 3 minuten. Ze werden getest op concentratie, aandacht, besluitvaardigheid en het geheugen en in alle gevallen gingen die vooruit.

De studie geeft aan dat ononderbroken zitten gedurende de hele dag voorkomen moet worden om optimale breinfunctie te behouden. Een dagelijkse stevige wandeling is belangrijk voor het onderhoud van het brein.

‘Deze studie benadrukt hoe relatief simpele veranderingen in je dagelijkse routine een significant voordeel geven aan de gezondheid van het brein.’ – onderzoeker Michael Wheeler

Dagelijkse beweging

Ochtendoefening: blokje om, stevig doorwandelen
Gedurende de dag: 4-6 keer 3 minuten wandelen

Altijd goed: actief aan de slag in de tuin of in huis.

tuinieren ouderen
Laten we de tuin in gaan!

Ook interessant:

Blijf vitaal: 13 tips om vallen te voorkomen
Geheugentrainers en spelletjes om uw brein scherp te houden
Tuinieren en ouderen: dit zijn de (vele!) voordelen

Begin met typen en druk op enter om te zoeken

Meld u aan voor
 onze nieuwsbrief


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
close-link