6 praktische tips tegen eenzaamheid

Eenzaamheid / Sociale contacten

Wist u dat bijna de helft van alle ouderen die langer thuis of in een verzorgingshuis wonen zich eenzaam voelen? Jammer genoeg is dit eenvoudig te verklaren. Eenzaamheid is vreselijk, ongeacht welke leeftijd u heeft. Het is voor een groot deel verantwoordelijk voor depressiviteit en andere gezondheidsproblemen. Gelukkig zijn er allerlei manieren om eenzaamheid tegen te gaan. Wat kunt u doen als u iemand wilt helpen om zich minder eenzaam te voelen? Bekijk onze 6 praktische tips om eenzaamheid te voorkomen en te bestrijden, bij uzelf of iemand die u kent. 

Tip 1: Zorg voor contact met andere mensen

Om eenzaamheid te verminderen, is het belangrijk dat contact met andere mensen hersteld wordt. Ga daarom op zoek naar clubjes bij u in de buurt en meld u aan. Het kan lastig zijn om alleen de deur uit te gaan, zeker als u dat voorheen altijd samen deed. Als u daarmee worstelt, realiseer u dan alstublieft ten eerste hoe dapper u bent dat u actie wilt ondernemen. Het nemen van verantwoordelijkheid voor uw eigen gevoelens is belangrijk, uiteindelijk weet alleen u hoe u zich echt voelt.

Daarnaast lijkt het misschien alsof u de enige bent die zich eenzaam voelt. Ieder ander lijkt makkelijk contacten te leggen en een druk leven te leiden. Maar weet dat heel veel mensen het eng vinden om alleen op pad te gaan en mensen te ontmoeten. Dus wees er trots op dat u wilt accepteren dat u zich eenzaam voelt en er iets aan wil doen en sluit u aan bij een groepje. Van samen zingen tot een gezellige inloopsoos, van alles is mogelijk. Ook als u minder mobiel bent zijn er initiatieven waarbij vrijwilligers bijvoorbeeld bij u langskomen om gezellig een kopje thee te drinken. Zie tip 6 voor een uitgebreid overzicht.

Tip 2: Contact via internet en social media

Internet kan een waardevolle poort naar contact met anderen zijn. Vooral social media zijn hier handig voor. Het populairste social media-kanaal onder ouderen kent u vast: Facebook. 69% van de 65-plussers gebruikt het dagelijks. Via Facebook blijft u op de hoogte van wat uw kinderen, kleinkinderen en vrienden doen, ook al ziet of spreekt u hen niet zo vaak. Mensen plaatsen nieuwtjes over hun leven, delen foto’s en grappige filmpjes. Voor u het weet bent u er uren zoet mee. Ook kunt u via zogenaamde Facebookgroepen in contact komen met mensen uit uw buurt, mensen die in hetzelfde geïnteresseerd zijn als u, op de hoogte blijven van wat er gebeurt in uw gemeente en ga maar door.

Buiten social media zijn er websites waar u op een veilige manier en gratis in contact kunt komen met gelijkgestemden www.50plusnet.nl en match.ouderenfonds.nl. Als u niet zo handig bent met de computer, uw smartphone of tablet, schrijf u dan eens in voor een cursus voor ouderen. Misschien heeft u handige buren die u even op weg kunnen helpen. Wees vooral niet bang om het te vragen, sommige mensen zullen nee zeggen, maar u zult versteld staan wat hoe graag mensen u willen helpen.

Tip 3: Durf over uw eenzaamheid te praten

Zoals in tip 1 al voorbij kwam: het allerbelangrijkste van eenzaamheid is het erkennen en accepteren bij uzelf. Alleen dan kunt u er ook iets aan gaan doen. Want hoe kunt u van anderen verwachten dat ze u vaker komen bezoeken als zij niet weten dat u zich vaak eenzaam voelt? Bedenk u eens hoe fijn het zou zijn om openlijk over uw eenzaamheidsgevoelens te praten en ze niet meer te verbergen. Er zijn zeker mensen die naar u willen luisteren en die u begrijpen. Als u niet veel mensen meer in uw directe omgeving heeft, kunt u altijd terecht bij de praktijkbegeleider van uw huisarts. Ook zijn er vrijwilligers die huisbezoeken afleggen, zij snappen dat de dagen soms lang duren en willen uw verhalen graag horen. Meer hierover vind u in tip 6.

Tip 4: Heeft u een huisdier?

Een ding is zeker met huisdieren: ze zijn altijd blij als u er bent. Daarnaast is het niet meer stil in huis als een hondje rond trippelt of een kat op uw schoot ligt te spinnen. En wat denkt u van een stel vrolijke parkietjes? Buiten de levendigheid die huisdieren brengen, geven ze structuur aan uw dag, omdat ze verzorging nodig hebben. Dit levert u weer energie op. Het is daarnaast aangetoond dat het aaien van dieren stress verlagend werkt. Het is natuurlijk belangrijk om goed na te denken voor u een huisdier aanschaft. Hoe intensief is de verzorging? Hoe oud worden ze? En misschien is het goed om een dier aan te schaffen dat al volwassen is, zo hoeft u het niet helemaal op te voeden.

Tip 5: Maatjesprojecten

In veel dorpen en steden bestaan zogenaamde ‘Maatjesprojecten’. Hierbij worden vrijwilligers gekoppeld aan iemand die op bepaalde punten in het leven een maatje nodig heeft. Het bieden van emotionele steun, maar ook hulp bij zelfstandig wonen, of het aangaan van nieuwe sociale contacten. De vrijwilligers helpen u graag. Ze willen iets voor u kunnen betekenen, u weer op weg helpen. Ook voor de vrijwilliger is het leuk om u te helpen, hij of zij doet er veel nieuwe ervaringen door op en geniet net zoals u van het contact en samenzijn. Samen kunt u zoeken naar de oorzaken en aanleiding van uw eenzaamheid en hier ook samen wat aan doen.

Tip 6: Uitgebreid overzicht van organisaties die u kunnen helpen

Er zijn een aantal grote landelijke organisaties die uitjes en regelmatige activiteiten bij u in de buurt organiseren. Van wandelvoetbal en handwerkclubs via het Nationaal Ouderenfonds tot de Telefooncirkel van Stichting Humanitas. Hier vind u een uitgebreid overzicht. Er zit vast iets voor u bij!

Blijf zelfstandig

Het actief ontmoeten van mensen kan u helpen om prettig in uw eigen huis te blijven wonen, ook als u alleen woont. Maar er zijn veel meer mogelijkheden. Ontdekken wat er voor u mogelijk is en welke kosten daaraan zijn verbonden? Vul dan onze gratis checklist in. We vragen niets meer dan uw naam en e-mailadres, zodat we het plan persoonlijk naar u kunnen mailen.

Begin met typen en druk op enter om te zoeken

Meld u aan voor
 onze nieuwsbrief


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
close-link