‘10% van de ouderen kan niet internetbankieren’

Onderwerp: Geldzaken, Nieuws
12 december 2019
Carmen van Andel

Ouderenbond ANBO heeft onder 10.000 senioren onderzoek gedaan naar hoe zij aankijken tegen internetbankieren. Uitslag: meer dan 10% van de deelnemers gaf aan dat zij niet kunnen internetbankieren. Zelfs ook al gebruiken zij wel een computer en zijn ze online actief. 

Verdwijnen pinautomaten

 

ANBO directeur Liane den Haan spreekt in het AD haar zorgen uit over de snelle technologische ontwikkelingen. Waardoor bijvoorbeeld pinautomaten op straat worden verwijderd en het algemene gebruik van contant geld sterk afneemt. In veel koffiebarretjes in Amsterdam is het bijvoorbeeld helemaal niet gek als er helemaal niet meer met contacten betaald kan worden. En alleen betalingen in pin of met credit card worden geaccepteerd.

 

Uit het onderzoek gaf ruim 14,7% van de ouderen aan dat zij zich geen raad zouden weten als zij geen contant geld meer zouden hebben. Voor hen is het belangrijk dat zij contant geld kunnen blijven gebruiken.

 

‘De huidige beschikbaarheid van contant geld moet blijven, omdat het aan de behoefte van veel ouderen voldoet.’

Betalen met pin en cash

 

Nog wat cijfers uit het onderzoek:

 

  • 67% van de deelnemers betaalt in winkels en supermarkt met de pinpas of contant
  • 11% betaalt altijd contant
  • 1,4% betaalt mobiel

 

Mensen kiezen voor contant omdat zij dan beter in de gaten kunnen houden wat ze uitgeven.

Overstappen naar internetbankieren

 

Ikzelf ben groot fan van internetbankieren. Ik hoef niets bij te houden: al mijn uitgaven staan keurig en direct in een overzicht als ik op mijn bank inlog. Bovendien kan ik supersnel geld overmaken naar mijn spaarrekening. Of weer naar mijn betaalrekening.

 

Betalen van rekeningen aan anderen is via internetbankieren en Tikkie ook eenvoudig en veilig. Voor wie grip wil houden op zijn uitgaven hebben de meeste banken ook apps ontwikkeld die aangeven waaraan het grootste deel van je inkomen opgaat. Ook makkelijk: notificaties krijgen als er iets van uw rekening wordt afgeschreven.

 

Kortom, ik ben fan. Maar ik kan me voorstellen dat het lastig kan zijn voor wie het nog niet eerder gebruikte.

 

Wilt u een overstap maken? Ga dan eens naar de website van uw bank. Daarop staat uitgelegd hoe u kunt beginnen met internetbankieren. Bovendien wordt daarop ook uitgelegd welke veiligheidsmaatregelen de bank heeft genomen.

 

ANBO wil senioren ook helpen om te leren internetbankieren. Dat doen ze samen met de banken. Kijk op deze pagina: ANBO – Hoe kan ik internetbankieren? voor meer informatie.

Meer van dit soort handige informatie ontvangen?

Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief! Dat kan via het formulier hieronder. En u kunt zich altijd weer uitschrijven. Welkom!

Bron

’10 procent van de ouderen kan niet internetbankieren’, Algemeen Dagblad, 11-12-2019